Heb je al een Job Value Proposition?

Heb je net je EVP opgesteld, krijg je te horen dat je ook een JVP moet hebben. Geen nood, in dit artikel leggen we uit wat dit is en hoe je ertoe komt.

Wat is een Job Value Proposition (JVP)?

In de EVP heb je al beschreven waarom het gaaf is om voor jou te werken. De JVP gaat een stapje verder en laat zien waarom die ene job bij jou nu echt fantastisch is.

Hoe kom je tot een goede Job Value Proposition?

Het maken van een JVP is niet per se moeilijk, maar je moet wél onderzoeken wat deze functie anders maakt dan dezelfde functie elders. Een deel van dit onderzoek heb je waarschijnlijk al gedaan, toen je Personas maakte, maar voor een goede JVP is nog wel wat verdieping nodig.

Interview medewerkers met dezelfde functie

Dit doe je enerzijds door je eigen medewerkers te interviewen. Pak je laptop, biedt een kop koffie aan, en laat hen vertellen:

  • Waarom hebben zij gekozen voor deze baan?
  • Wat maakt deze functie nu echt leuk?
  • En waarom hier en niet ergens anders?
  • Met enthousiaste medewerkers levert dit mooie gesprekken op. Die je wellicht meteen kunt opnemen om er een leuke video van te maken voor bij je vacaturetekst. Noteer mooie quotes ook direct, die kun je heel goed gebruiken in je wervingsteksten.

Bekijk brede doelgroepdata

Anderzijds kijk je naar brede doelgroepdata over waarom deze doelgroep van baan wisselt. Kiezen ze voor bepaalde arbeidsvoorwaarden, cultuur of doorgroeimogelijkheden? Zijn er andere dingen belangrijk?
Een senior zal wellicht enthousiaster zijn over een eigen, vrij te besteden opleidingsbudget dan over een interne academie met cursussen. En een young professional wil waarschijnlijk meer weten over de personeelsuitjes en –activiteiten, dan over de pensioenregeling.

Check vacatures van de concurrent

Tot slot bekijk je ook de vacatures van concurrenten. Wat bieden zij en op welke punten kun jij je onderscheiden? Wil je positief opvallen, dan zul je hier naar moeten kijken.

Doe een unieke belofte die je waar kunt maken

Met de informatie die je hebt opgehaald, kun je eigenlijk altijd wel een unieke propositie formuleren. Let er nog wel even op dat je geen beloftes doet die je niet waar kunt maken. Daarmee creëer je immers alleen maar teleurstelling bij nieuwe medewerkers en dat wil je natuurlijk niet.

Help, niet iedereen is enthousiast over mijn JVP!

Het is nog maar de vraag of dat erg is. Een wervingstekst is – als deze goed is – tenslotte ook een preselectiemiddel. Je wilt tenslotte vooral reactie van de juiste mensen. Als dat betekent dat ongeschikte mensen zich niet aangesproken voelen door de JVP, is dat dus vooral een pre. Wel is het natuurlijk handig om je JVP even te checken bij je huidige medewerkers. Delen zij jouw enthousiasme? Dan is de kans groot dat toekomstige medewerkers met het juiste profiel dat ook doen.

Lees ook deze artikelen

Online recruitment marketing uitgelegd door Niels Knoop en Rutger Groot

Wat is online recruitment marketing?

Wat is online recruitment marketing? En waarom je er niet meer omheen kunt Targeting, look-a-like audiences, click-through-rates, campagne optimalisaties en gedragsobservati ...

Shopping Basket