Consent Mode V2 in recruitment marketing

Als recruiter is inzicht in het gedrag en de interesses van kandidaten leidend voor je wervingsstrategie. Om aan die data te komen heb je toestemming van de gebruiker nodig. Das op zich wel fair. Sinds maart 2024 eist Google dat je die cookievoorkeuren via Consent Mode V2 ophaalt en doorgeeft. 

 

We begrijpen dat je jeuk krijgt bij het horen van de zoveelste update, maar er is ook goed nieuws. Deze versie is zo slim, dat het een deel van de ontbrekende gegevens aanvult met modellering. Met andere woorden: je hebt straks meer data dan ooit! 

Snel implementeren dus, die Consent Mode V2. In dit artikel leggen we uit hoe het werkt en waar je op moet letten.

Wat is Consent Mode V2?

Is data die rolt uit werkenbij-sites of recruitmentcampagnes jouw domein? Dan is ‘user consent’ ongetwijfeld een hot topic. Aan de ene kant wil je zo veel mogelijk weten over bezoekers en aan de andere kant wil je de privacy van kandidaten respecteren.

 

Door Consent Mode V2 in te schakelen, laat je bezoekers zelf bepalen wat ze met je delen. Je website past datatracking persoonlijk aan op de voorkeuren van de bezoeker. Weigert de websitegebruiker om bepaalde informatie te delen, dan wordt het inzamelen van die gegevens aan de hand van Google-tags beperkt. De gebruiker heeft zo meer controle over privégegevens.

 

Verschil tussen Consent Mode V1 en V2

Wanneer een gebruiker in Consent Mode V1 bezwaar maakte tegen analytische- en/of advertentiecookies, werden er helemaal geen gegevens verzonden. Dat gaf een grote blinde vlek in je analyse, waardoor je organisatie minder accurate beslissingen kon nemen.

 

Consent Mode V2 is in feite de uitgebreide versie daarvan. Gebruikers hebben nu twee extra parameters om aan te geven welke data ze willen delen: ad_user_data en ad_personalization. Die toestemming heb je nodig om bijvoorbeeld doelgroepen op te bouwen en te retargeten binnen Google Ads.

 

Het mooie van CM2 is dat Google-tags modellering toepast, waarmee Google zelf anonieme informatie aanvult op basis van voorspellingen van een algoritme. Hier hoef je zelf niets voor te doen, omdat dit proces volledig automatisch gaat. Met Consent Mode V2 heb je dus meer data tot je beschikking dan alleen van wie toestemming geeft.

5 voordelen van Consent Mode V2

Voor de duidelijkheid: Consent Mode V2 is niet verplicht. Maar schakel je het niet in, dan weet Google niet of je toestemming hebt en zal het geen data tracken. Met als gevolg dat die mooie Google Analytics grafieken met waardevolle recruitment data op de bodem blijven liggen. 

 

We begrijpen dat je niet zit te wachten op extra werk, maar in dit geval is het de moeite waard. We zetten de 5 grootste voordelen van Consent Mode V2 voor je op een rij.

 

1. Bescherm privacy

Door Consent Mode in te schakelen, laat je kandidaten zelf bepalen welke gegevens ze willen prijsgeven. Je geeft een duidelijke keuze en vermindert daarmee het risico op privacy-inbreuk.

 

2. Win het vertrouwen van kandidaten

Bij het werven van kandidaten is de vertrouwensband belangrijk. Als recruiter wil je laten zien dat je transparant bent en privacy respecteert. Maak daarom gebruik van een consent banner die de bezoeker volledige controle geeft. 

 

Consent Mode V2 voldoet aan de wetgeving, is gebruiksvriendelijk en laat gebruikers op elk moment hun toestemming intrekken of aanpassen. Niet alleen sollicitanten, maar ook huidige werknemers waarderen dat. Dubbele karmapunten voor je employer branding!

 

3. It’s the law!

Als recruiter moet je nu eenmaal voldoen aan privacywetgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Zowel kleine als grote organisaties zijn verantwoordelijkheid om persoonsgegevens correct te verzamelen, te gebruiken en te bewaren. Het omgaan met data ligt niet alleen in Nederland, maar in de hele EU onder een vergrootglas. En de boete voor een overtreding is niet mals. Veruit de simpelste manier om je aan alle regels te houden, is met Consent Mode V2.

 

4. Minder afhankelijk

Strenge privacyregels leggen het gebruik van cookies van derden aan banden. Eigenlijk komt dat erop neer dat je zelf meer gegevens moet verzamelen om geen trackingfunctionaliteit te verliezen. Met Consent Mode V2 vergaar je zelf data van gebruikers op een transparante, legale manier. Als eigenaar van betrouwbare data is je organisatie minder afhankelijk van derde partijen om bijvoorbeeld AI-modellen te bouwen voor het automatiseren van processen.

 

5. Modellering

Consent Mode V2 gebruikt modellering. Op basis van data van gebruikers mét toestemming, voorspelt de analyse tool de ontbrekende gegevens van een deel van de gebruikers zónder toestemming. In plaats van een beperking, gaat deze update je dus meer inzicht opleveren in Google Analytics.

Zo integreer je Consent Mode V2 in recruitment marketing

Om Consent Mode V2 te activeren heb je een consent banner nodig die daarmee compatible is. Dat is een pop-up op je website die vraagt met welke tracking je akkoord gaat.

 

Optie 1: Via een Consent Management Platform

De makkelijkste manier om een consent banner op je website te integreren is met een Consent Management Platform (CMP) als Consent Manager, Cookiefirst en Cookiebot. Zo voldoe je automatisch aan alle regelgeving en hoef je niet zelf het wiel uit te vinden. Via Google-tagmanager koppel je eenvoudig de pixels van onder andere Google Ads en GA4 aan de consentcategorieën. 

 

Optie 2: Custom made

Met een CMP ben je lekker snel klaar, maar qua look & feel sluit die waarschijnlijk niet echt aan op je branding. Een consent banner in de huisstijl van je organisatie is mooier en gebruiksvriendelijker. Een developer kan die helemaal zelf ontwerpen, of op basis van een template. Hoe meer je customized, hoe groter de investering, maar daar krijgt de bezoeker wel een optimale candidate journey voor terug.

 

Consent Mode V2: Basic of Geavanceerd

Consent Mode V2 heeft twee installatie-opties: de basic en de geavanceerde optie. Het verschil is hoe Google-tags zich aanpassen aan de voorkeuren van je bezoeker.

 

Bij de basic Consent Mode zijn Google-tags standaard geblokkeerd. Als de bezoeker toestemming geeft, worden de tags geactiveerd en verzamel je data zoals je gewend bent. Als de bezoeker weigert, verzamel je geen data. 

 

De geavanceerde Consent Mode is iets complexer om te installeren en biedt extra mogelijkheden. Bij toestemming van de gebruiker verandert er weinig: je verzamelt gewoon data. Maar als de bezoeker weigert, stuurt Google-tags zogenaamde cookieless pings om geanonimiseerde data te verzamelen. In tegenstelling tot cookies, wordt er hierbij geen bestandje op het apparaat van de gebruiker opgeslagen. 

 

Cookieless pings bevatten informatie over bijvoorbeeld het apparaat, de browser en via welke pagina iemand is geland, zonder dat het tot iemand valt terug te leiden. Anonieme data kan niet gebruikt worden om iemand te targetten, maar is wel degelijk bruikbaar in GA4.

Een goede zaak voor recruiters

Online marketeers worden steeds slimmer in het bereiken van hun doelgroep. Gerichte advertenties converteren inderdaad hoger, maar het tracken van kandidaten is niet zonder risico. Aan de lopende band hoor je over een schandaal waarbij een hele rits aan persoonsgegevens in handen van verkeerde mensen vallen. 

 

Om gebruikers zich veilig te laten voelen, worden de regels rondom privacy steeds verder aangescherpt. Met het implementeren van Google Consent V2 zet jouw organisatie de rechten van bezoekers op de eerste plek. En dat is een goede zaak. Recruitment draait om de toegevoegde waarde van menselijk talent. Als wederzijds vertrouwen, transparantie en respect ergens belangrijk zijn, is het daar wel.

 

Wil je meer weten over het inrichten van Consent Mode V2? Bij BRANDMANNEN weten we alles van privacy in employer branding. Onze specialist Niels helpt je graag uit de brand. Pak de telefoon en verklap ons je ambitieuze plannen, dan kijken we samen hoe we die gaan waarmaken.

Meer weten? Niels helpt je graag verder!

Lees meer over dashboarding