Waarom wel campagne als je niet werft?

Zo lang elke positie in je bedrijf gevuld is, lijkt geld uitgeven aan employer branding zonde van je geld. Je hebt toch geen nieuwe mensen nodig? Klopt. Maar als je begint met personeel zoeken wanneer je ze echt nodig hebt, ga je ze niet op tijd vinden. En dat kost veel meer tijd en geld. We leggen je graag uit waarom het juist effectief is om campagne te voeren als je niet actief werft.

In het hart en hoofd van je doelgroep

De basis van je werkgeversmerk is het positieve beeld dat potentiële kandidaten van je organisatie hebben. Voordat iemand bij je solliciteert, moet diegene je kennen, interessant vinden en als aantrekkelijke werkgever zien. Dat lukt niet zomaar. Daarvoor moet je een sterk geformuleerd, eerlijk werkgeversverhaal vertellen. En het blijven vertellen. Zichtbaarheid is onmisbaar om een plek in het hart en hoofd van je doelgroep te winnen.

Vul je talentpool

Ook al heb je nu niet direct mensen nodig, laat je werving- en selectieprocedure vooral doorlopen. Het sollicitatietraject van kandidaten kan tijdrovend zijn. Idealiter begin je daar al mee voordat je een openstaande vacature hebt.

 

Je kan een talentpool zien als het klaarstomen van interessante kandidaten voor functies die momenteel bezet zijn. Als hiertussen toptalenten zitten die je graag wil binden, is het belangrijk om ze betrokken te houden. Je kan ze alvast informatie over projecten sturen, het kantoor laten zien of uitnodigen voor de borrel. 

 

Een nieuwe baan is een life changing ervaring. Met behulp van een talentpool verminderen de onzekere factoren voor beide partijen. Voor de kandidaat is het goed om je organisatie te leren kennen. Die persoon kan dan beter inschatten of het werk bij hem of haar past. De werkgever heeft baat bij een goedgevulde reservebank. Het voorwerk van selecteren, interviewen en voorwaarden bespreken is met deze groep al gedaan. Je weet per wanneer ze beschikbaar zijn, dus je kan snel schakelen zodra het nodig is.

 

Versterking van je jobmarketing

Organisaties die zowel nu als in de toekomst een constante vraag naar personeel hebben, profiteren van doelgroepcampagnes. Je bereikt daarmee een grote groep potentieel geïnteresseerden met de juiste kwalificaties. Voor chauffeurs zoek je bijvoorbeeld op mensen met een groot rijbewijs die binnen een straal van 25 kilometer wonen. 

 

Als je onregelmatig een vacature hebt uitstaan, is het juist verstandig om je jobmarketing continu door te laten draaien. Voor functies met een specialistisch profiel is een groot bereik van belang. Hoe meer mensen waaruit je kan kiezen, hoe groter de kans op de ideale kandidaat die aan alle eisen voldoet.

 

Door je werkgeversmerk constant zichtbaar te maken, valt een vacature van je organisatie niet rauw op het dak van je doelgroep. Ze kennen je immers al van je employer branding en doelgroepcampagne. Geloof ons, deze versterking van je jobmarketing maakt het vinden van geschikte kandidaten een heel stuk eenvoudiger.

Zorg voor de juiste boodschap

Je bent nu niet actief aan het werven. Het doel van je doelgroepcampagne is de zichtbaarheid van je organisatie vergroten. Focus met je boodschap daarom op de impact die mensen bij je maken, de carrièremogelijkheden en de werkcultuur. Dit is overkoepelende content die je keer op keer kan inzetten.

 

Wees niet bang om duidelijk te maken dat je niet direct op zoek bent naar versterking. Het is juist een sterk signaal dat alle posities op dit moment bezet zijn. Blijkbaar werken mensen graag bij je. Biedt kandidaten wel de mogelijkheid om zich in te schrijven voor de talentpool, voor wanneer er een passende functie beschikbaar komt.

 

Brede targeting tijdens de campagne

Pas als je aan de slag gaat met jobmarketing, wil je je boodschap richten op kandidaten met specifieke eigenschappen. Voor nu zet je de doelgroepcampagne in. Daarmee focus je op kandidaten die passen in een functiegroep binnen je organisatie. Zo selecteer je voor bijvoorbeeld logistiek, finance of marketing elk een ander opleidingsniveau en interesses. Ook de boodschap en tone of voice pas je op iedere doelgroep aan. Een verkoper verleidt je nu eenmaal anders dan een IT’er. 

 

Always-on campagne

Het moge duidelijk zijn. De reden dat je campagne voert terwijl je niet werft, is omdat je zowel nu als in de toekomst kwalitatieve kandidaten nodig hebt. En die win je door je organisatie continu onder de aandacht brengt. Zo vul je open functies binnen je organisatie binnen no-time op. Ja, zelfs in deze krappe arbeidsmarkt. 

Zelf een always-on campagne opzetten?

Benieuwd naar een always-on campagne voor jouw organisatie? Met onze ervaring in doelgroepcampagnes helpen we je graag uit de brand. Dus pak de telefoon en verklap ons je ambitieuze plannen, dan kijken we samen hoe we die gaan waarmaken.

Meer weten? Daan helpt je graag verder!

Lees meer over employer branding