Leg jij op dit moment de laatste hand aan de recruitment- en employer branding agenda voor 2025? Mooi, wij inspireren je met liefde.
Dat veel organisaties dringend op zoek zijn naar talent, is een behoorlijk understatement. Het lijkt alsof de poule met geschikte kandidaten kleiner en kleiner wordt. Alhoewel veel sectoren kampen met krapte op de arbeidsmarkt, zijn er ondertussen juist volop kansen voor werkgevers die hun recruitment wél op orde hebben.
Anno 2024 staan er meer mensen open voor een nieuwe baan dan ooit. Reken maar dat ook jouw ideale kandidaat ergens loopt te dromen van werk dat meer voldoening geeft. Het is alleen nog zaak dat jullie elkaar vinden. Hoe je dat voor elkaar krijgt, lees je hieronder.
Om de sales te boosten, verzint je marketingafdeling de ene na de andere campagne. Maar wanneer je op zoek bent naar versterking van het team, zet je alleen even snel een vacature online. En maar hopen op een wonder. Niet gek dat er weinig kwaliteit in je ATS-systeem verschijnt. Hoogste tijd om je recruitment-game naar een hoger niveau te tillen. Wat jij nodig hebt, is een Employer Branding Campagne.
Reken maar dat ook jouw ideale kandidaat ergens loopt te dromen van werk dat meer voldoening geeft.
Met een Employer Branding Campagne zet je jezelf als werkgever in de spotlight. Je laat je doelgroep zien wat jouw organisatie uniek maakt en waarom er geen betere plek ter wereld is om te werken. Als het werkgeversimago veel raakvlakken heeft met de merkidentiteit, versterken die twee elkaar. Investeer dus in een solide werkgeversidentiteit en blijf eraan werken. Het werpt gegarandeerd jarenlang vruchten af.
Hoe pak je dat aan, een Employer Branding Campagne? Wat is het verhaal dat je gaat vertellen? Welke content scoort het beste? En waar ga je het communiceren, zodat je doelgroep het ziet? Zo veel vragen. No worries. Malique is een ervaren Employer Branding Specialist. Zij helpt je op weg met 5 cruciale stappen voor een succesvolle Employer Branding Campagne. Laat dat talent maar komen!
Werven is net daten: om de juiste match te vinden moet je weten wie je zoekt. Dat gaat verder dan de vereiste kwalificaties. Dat iemand een vorkheftruck kan besturen, zegt namelijk nog weinig over haar/zijn persoonlijkheid. Bedenk wat voor soort bedrijfscultuur je wenst en welke mensen daar het beste bij passen.
Om het gewenste karakter van de doelgroep te bepalen, moet je de organisatie door en door kennen. Dus niet zozeer wát er wordt verkocht, maar vooral de manier waarop. Wat drijft al die medewerkers die elke dag hun best doen? De kernwaarden, visie, missie en langetermijndoel bieden zeker houvast bij het bepalen van een persona of werknemersprofiel. Maar uiteindelijk is een gesprek met huidige werknemers de beste manier om uit te vinden wie goed in het team zou passen.
Werven is net daten: om de juiste match te vinden moet je eerst weten wie je zoekt.
Zijn sales, targets en efficiëntie bij jullie heilig? Dan zoek je mensen met een groot zelfstartend vermogen, voor wie langer doorwerken geen issue is en nóg harder gaan rennen met een vette bonus in het vooruitzicht.
Is duurzaamheid een essentieel onderdeel van de organisatie? Dan trek je liever werknemers aan die maatschappelijk betrokken zijn en verantwoorde keuzes maken in hun boodschappen, woon-werkverkeer en vakanties.
Ligt de focus meer op een fijne werksfeer dan op resultaat? Dan zijn geduld, een passie om collega’s te helpen en humor bij het koffiezetapparaat waardevolle eigenschappen. En ja, de kantoorhond mag elke dag uitgelaten worden.
Je kan pas van de daken roepen dat je de beste werkgever bent, nadat je helder hebt wat werken bij jou eigenlijk zo geweldig maakt. Zijn het de flexibele werktijden? De moderne apparatuur waarmee je werkt? De impact die je maakt op de mensen die je helpt? Iedereen vindt iets anders belangrijk. Gelukkig hoef jouw organisatie niet aantrekkelijk te zijn voor iedereen. Sterker nog, om op te vallen moet je juist onderscheidend zijn. Benoem dus waar jullie echt in uitblinken.
Hoe je dat doet? Simpel. Wie zijn er beter in vertellen wat werken bij jullie zo geweldig maakt, dan je huidige werknemers? Zij omschrijven de werkervaring op een eerlijke, originele en geloofwaardige manier. Door medewerkers bij dit proces te betrekken, wakker je hun trots aan. Zo ontstaat er extra draagvlak binnen de organisatie om nieuw talent aan te trekken. Die positieve energie is goud waard voor je wervingscampagne.
Om op te vallen moet je juist onderscheidend zijn. Benoem dus waar jullie echt in uitblinken.
Je hebt nu twee essentiële bouwstenen voor een wervingscampagne: je weet wie je zoekt en je weet wat je organisatie aantrekkelijk maakt. Vertaal dat naar een Employer Value Proposition (EVP), en je hebt de basis voor je Employer Branding en Recruitment Marketing. Veel organisaties schakelen hiervoor de hulp in van een gespecialiseerd bureau.
Een EVP is de overkoepelende positionering van je organisatie als aantrekkelijke werkgever. Hiermee communiceer je wat werken bij jou interessant maakt, nog los van de functies die je wilt invullen. Voor elk domein waarbinnen je mensen zoekt (bijvoorbeeld finance, logistiek of marketing), scherp je de EVP aan naar die doelgroep. In de recruitmentwereld heet dat een Target Value Proposition (TVP). Vervolgens vloeit uit die TVP dan weer een Job Value Proposition (JVP) voort, voor individuele vacatures.
Uiteindelijk heb je dus één overkoepelende EVP, een paar TVP’s en meerdere gedetailleerde JVP’s. Deze ijzersterke strategie is het fundament van je Online Recruitment Marketing. Het is de bewezen succesformule achter organisaties die hun werving en behoud van collega’s langdurig op orde hebben.
Een EVP is de overkoepelende positionering van je organisatie als aantrekkelijke werkgever.
Om je Employer Value Proposition te vertalen naar bruikbare content, is een creatief concept nodig. Als de EVP het fundament van een huis is, kan je het creatief concept zien als de muren. Zo maak je een dromerig plan een stuk concreter. Het is de vertaling van een idee naar woord en beeld. Een overkoepelend thema waar alle communicatie onder valt.
Een sterk creatief concept zorgt ervoor dat elke uiting bijdraagt aan de positionering van je werkgeversimago. Van werkenbij-pagina tot billboard, van Google-banner tot TikTok–video en van vacaturetekst tot LinkedIn post. Nadat de organisatie een definitieve klap op het concept geeft, gaan de content creators aan de slag.
Om succesvol te hebben, moet een creatief concept vernieuwend en onderscheidend zijn. Het haakje moet herkenbaar zijn voor de doelgroep. En ze het gevoel geven dat ze hier bij willen horen. Als het je lukt om dat consequent uit te dragen, is je communicatie effectief.
Inhoudelijk staat je Employer Branding nu als een huis. Super. Alleen nog even zorgen dat het gezien wordt. Het is begrijpelijk dat je je verhaal van de daken wil schreeuwen, maar denk goed na hoe je dat het meest effectief doet. Wat weet je doelgroep al over jou als werkgever? Voor welke boodschap zijn ze gevoelig? Welke kanalen gebruiken ze? En hoe val je op tussen je concurrenten?
Je deelt de doelgroep op in verschillende stadia, afhankelijk van wat ze al over je merk weten. Mensen die nog nooit van je gehoord hebben, krijgen namelijk een andere boodschap te zien dan mensen die je al een tijd volgen. In marketingtermen noem je deze verdeling van je publiek een trechter, of funnel.
Op basis van je Employer Value Proposition (EVP), creëer je voor elke fase pakkende content. Zo communiceer je een andere boodschap om je doelgroep voor het eerst te bereiken, dan om ze te overtuigen om het inschrijfformulier op je werkenbij-pagina in te vullen.
Schakel bij het maken van content absoluut je team in, want authentieke werknemersverhalen zijn de beste reclame. Zij zijn niet gewoon fans, zij zijn je ambassadeurs! Met behulp van het juiste mediaplan en een contentkalender, slinger je die communicatie vervolgens met vaste regelmaat de wereld in. Hoe meer nieuwe mensen je wil aantrekken, hoe intensiever je campagne gaat voeren.
Schakel voor content zeker je team in, want authentieke werknemersverhalen zijn de beste reclame.
Je einddoel is dat je mensen aanneemt die gelukkig met hun baan zijn en lang bij je blijven werken. Om tussendoor te meten of je op de goede weg bent, stel je subdoelen in als concrete kpi’s. Met een dashboard monitor je precies hoe goed, of slecht, je presteert.
Views, engagement en clicks naar de werkenbij-website vertellen hoe effectief de campagne verloopt. Ook de hoeveelheid aanmeldingen en de kwaliteit van de kandidaten zijn belangrijke graadmeters. Loopt een van die onderdelen achter op de rest, dan moet je actie ondernemen. Gelukkig kan je de campagne op elk moment bijsturen en finetunen. Succes is vooral een kwestie van data analyseren en op tijd aan de juiste knoppen draaien.
Campagnesucces is vooral een kwestie van veel analyseren en op tijd aan de juiste knoppen draaien.
Bedrijven beginnen vaak pas met hun Employer Branding Campagne, wanneer de nood voor nieuw personeel hoog is. Het kost echter tijd om het imago van je organisatie tussen de oren van je doelgroep te krijgen. Zelfs als je niet actief aan het werven bent, is het daarom nuttig om campagne te blijven voeren. Met een zogenoemde always-on campagne blijf je bij je doelgroep top of mind als ideale werkgever. En op het moment dat je iemand nodig hebt, begin je niet van scratch af aan.
Kan jouw employer branding een flinke schep peper gebruiken? That’s the spirit! Bij Brandmannen zijn we gek op pittig en toevallig ook gespecialiseerd in recruitment marketing. Pak de telefoon en verklap aan ons je ambitieuze plannen, dan kijken we samen hoe we die gaan waarmaken.
Leg jij op dit moment de laatste hand aan de recruitment- en employer branding agenda voor 2025? Mooi, wij inspireren je met liefde.
Stilstaan bij de toekomst van energie: het campagneconcept dat wij voor ENGIE bedachten. Het verhaal daarachter lees je hier.
Recruiten met AI: 5 manieren om je werk als recruiter te verrijken met Artificial Intelligence. Maak je werk efficiënter én leuker.
Kunnen we je helpen met recruitment marketing en employer branding? Laat je gegevens achter, dan nemen we contact met je op!