Twee gefaseerde campagnes voor de doelgroep Mobiliteit & Techniek leidde tot 51 fte aan nieuwe collega’s voor de provincie Zuid-Holland.
Wie aan de slag gaat met arbeidsmarktcommunicatie, employer branding of recruitmentmarketing komt nogal wat jargon tegen. Zoals de term EVP. In dit artikel leggen we je uit wat een Employee Value Proposition is en waarom deze zo belangrijk is.
Een hele belangrijke randvoorwaarde is dat je EVP realistisch is. Eerlijk duurt in dit geval echt het langst, want nieuwe medewerkers die tegen een muur van valse verwachtingen oplopen zijn zo weer vertrokken. Reken de kosten daarvan maar uit. Nog verder van huis ben je als je eigen medewerkers zich niet meer in jouw EVP herkennen en deze zelfs tegenspreken. Ongeloofwaardiger kun je als werkgever niet worden.
Natuurlijk mag je in je EVP wel uitspreken dat je een ambitie hebt die je nog niet gerealiseerd hebt. Zeker als je daar een verandering in mensen voor nodig hebt. Doe je dit op de juiste manier, dan trek je er nieuwe kandidaten mee die matchen met zowel de organisatie als met de groei-ambities. En tegelijk inspireer je je huidige medewerkers om mee te veranderen. Ga voor een goede EVP uit van zo’n 80 % huidige identiteit en imago, plus 20% ambitie.
In je onderzoek breng je o.a. de volgende zaken in kaart en zoek je naar de dingen die jouw als werkgever onderscheiden op de arbeidsmarkt:
Â
Als je je Employee Value Proposition hebt, dan vertaal je die uiteraard naar de arbeidsmarktcommunicatieconcept en – middelen. Vervolgens kijk je nog eens kritisch naar de verschillende wervingsdoelgroepen die je hebt en kijk je welke waarde jouw vacatures hebben. Oftewel: je ontwikkelt ook nog eens verschillende Job Value Propositions (JVP’s).
Wat dit precies inhoudt en hoe het werken met persona’s daarvoor heel handig kan zijn, vertellen we in een volgend artikel. Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor de nieuwsbrief of volg ons op facebook, LinkedIn of Instagram (zie onderaan deze pagina).
Twee gefaseerde campagnes voor de doelgroep Mobiliteit & Techniek leidde tot 51 fte aan nieuwe collega’s voor de provincie Zuid-Holland.
Persona’s zijn voorbeeldpersonen en helpen je om je een beeld te vormen van je doelgroep. Zo weet je beter voor wie je uitingen maakt.
Wat is online recruitment marketing? En waarom je er niet meer omheen kunt. Targeting, look-a-like audiences, click-through-rates, campagne optimalisaties en gedragsobservatie. Begrippen die voor de gemiddelde recruitment marketeer niet vreemd zijn.