Google Analytics 4: must-have events voor je recruitment marketing

Zonder deze Google Analytics 4 events ben je straks niet meer in staat je recruitment marketing resultaten door te meten…

Sinds 1 juli 2023 ben je als het goed is overgestapt naar Google Analytics 4. Deze nieuwe versie – Google Analytics 4 – werkt op basis van ‘events’: het meten van acties van bezoekers op je (werkenbij-)website. We nemen je mee in welke must-have events je voor recruitment marketing inricht en welke informatie je hieruit kunt halen. In dit blog meer over de wondere wereld van Google en haar meetbaarheid. 

Wat je weet na het lezen van dit artikel:

 

  • Welke events je moet meten om betere recruitment beslissingen te nemen 
  • Hoe je dankzij Google Analytics 4 beter inzicht krijgt in de candidate journey 

Meet met GA4 recruitment marketing conversies om betere beslissingen te nemen

Eigenlijk analyseer je het online gedrag van je (toekomstige) kandidaten. Hoe gedragen zij zich op jouw website, wat bekijken ze en wanneer gaan ze over tot een actie? Zoals solliciteren of zich inschrijven voor je talentpool. De events die je absoluut wil doormeten zijn: 

 

  • Views op de homepage
  • Views op een specifieke doelgroep landing page
  • Views op een vacatureoverzicht 
  • Views op een vacaturepagina 
  • Clicks op de Whatsapp button
  • Inschrijven voor een vacature alert
  • Ingevuld contact- of sollicitatieformulier 
  • Contact- of sollicitatieformulier niet afgerond en afhaakmoment
  • Gebruik van de routeplanner naar kantoor vanaf je werkenbij-site
  • Clicks op het telefoonnummer van de Recruiter
  • Minimaal aantal seconden aanwezig op een vacaturepagina
  • Aantal sollicitaties 
  • Bron van herkomst verkeer 
  • Views op de advertenties (vanuit koppeling met Google Ads en advertentiemedia)
  • Clicks op de advertenties (vanuit koppeling met Google Ads en advertentiemedia)
  • Prestatie specifieke teksten en beelden (A/B test vanuit koppeling met Google Ads en advertentiemedia)
  • Interactie websitebezoekers
  • Terugkerende bezoekers 

 

Afhankelijk van waar je op wil sturen, zijn er natuurlijk nog tal van events in te richten. Google zette er een aantal voor je op een rijtje. Zonder het inrichten van deze events, ben je straks niet meer in staat te zien hoe je doelgroep online zijn/haar reis op de website doorloopt. En ook niet hoe je recruitmentfunnel eruit ziet, inclusief data uit je campagnes, website en ATS. We bedoelen daar concreet mee: het verbeteren van je vacatureteksten, het meten van de candidate journey, kwaliteit van sollicitaties, resultaten uit geïnvesteerde campagnes, en jouw content die je inzet op social media. Hoe ver ben jij al?  

Weergave van hoe een klik op een knop vertaald naar resultaten in Google Analytics 4

Beter inzicht in de candidate journey dankzij Google Analytics 4

Krijg jij intern ook steeds de vraag wat die ene euro nu precies oplevert? Welke kanalen er al dan niet werken voor welke doelgroep? En wil je echt inzicht in de gehele Candidate Journey? Dan is stap 1 de overstap naar GA4. Daarna volgen al snel de koppeling met je ATS-systeem en een overzichtelijk dashboard op basis waarvan je data-driven beslissingen kunt nemen. 

 

Heb jij je Recruitment Marketing events al ingericht? Wij helpen je graag uit de brand!

Meer weten? Rutger helpt je graag verder!

Lees meer over dashboarding