Omgevingsdienst Brabant-Noord: In 6 weken van niets naar 10 aangenomen trainees

Hoe bereik en verleid je een specifieke doelgroep om te solliciteren: met authentieke content en scherpe targeting in je campagnes. Zo hebben we Omgevingsdienst Brabant-Noord ondersteund in hun zoektocht naar trainees wet natuurbescherming.

45 kwalitatieve sollicitanten

7.545 kliks op de aanmeldknop

10 aangenomen trainees

De uitdaging

De omgevingsdienst Brabant-Noord was op korte termijn op zoek naar trainees Wet Natuurbescherming. Deze trainees hebben vaak 1 – 2 jaar werkervaring, zijn HBO of WO geschoold en zijn afgestudeerd in specifieke studies als een afgeronde Hbo/WO opleiding bij voorkeur op het gebied van Bos- en Natuurbeheer, Biologie of Ecologie.
Een hele specifieke, kleine doelgroep om te bereiken en te verleiden, dus. En dan zocht de omgevingsdienst niet één trainee, maar het liefst tussen de vijf tot negen!

Het inzicht

Hoe val je op in een markt met moordende concurrentie aan vacatures? Zeker voor zo’n specifieke doelgroep. Dan kom je er niet met een job marketing campagne waar je enkel de vacature onder de aandacht brengt. Zeker niet wanneer je zoekt naar meerdere trainees.
Daarom besloten we een duidelijke one-pager te maken die helemaal in teken stond van het traineeship. Gevuld met content over de uitdagingen, cultuur en het aanbod. En van wie kun je het beste horen of dit de juiste plek is voor jou is? Van oud-trainees, natuurlijk. Dat werden de ambassadeurs.

Zoveel goede reacties in een korte tijd hadden we niet verwacht, uiteindelijk hebben we ook meer mensen aangenomen dan vooraf gepland.

Miranda Rovers – Adviseur HRM

De oplossing

Om de one-pager te kunnen vullen met goede content én te zorgen dat toekomstige trainees die pagina ook daadwerkelijk bezochten, deden we het volgende:

  • De technische ontwikkeling van de one-pager én de aankoop van het domein: https://traineewetnatuurbescherming.nl/. Uiteraard gekoppeld aan het Brandmannen ATS zodat we echt alles goed door konden meten.
  • Samen met onze video-partner maakten we een video waarin oud-trainees vertelden hoe zij het traineeship ervaarden, met focus op inhoud én cultuur.
  • Traditioneel solliciteren werkt niet bij deze doelgroep. Dus het enige wat ze hoefden te doen was hun interesse kenbaar te maken en een paar pre-selectievragen te beantwoorden.
  • Om zichtbaarheid te genereren ondersteunden we de one-pager met een SEA-campagne, Google Display retargeting en nauw getargete advertenties op Facebook, Instagram en LinkedIn.
  • Uiteraard zorgden we er ook voor dat de vacature op alle relevante vakmedia verscheen. Zoals traineeshipplaza, Greenjobs en Vacature bij de Overheid.

Een vacature zo specifiek in het zonnetje zetten, heeft ons positief verrast en mooie reacties opgeleverd. Met name het filmpje werd veel naar verwezen in de gesprekken met de kandidaten. En het korte tijdsbestek waarin we deze campagne hebben uitgerold was een uitdaging, maar heeft Brandmannen toch voor elkaar gekregen.

Miranda Rovers – Adviseur HRM

De resultaten

Binnen twee weken stond de hele campagne – inclusief video en one-pager – live. Nog geen vier weken later konden we de campagne wegens groot succes alweer stopzetten. In plaats van vijf tot negen trainees, zijn er uiteindelijk zelfs tien gestart!
Het succes van dit soort campagnes en het resultaat in aangenomen mensen valt of staat niet alleen door ons werk, maar juist ook door hoe de aannemende organisatie handelt. In dit geval zat de ODBN er bovenop. Dankzij het snelle acteren en reageren van Miranda en haar collega’s konden we in no-time live. Daarnaast was ook de opvolging van sollicitanten razendsnel. Hierdoor werd het verhaal wat we op de one-pager vertelden, ook in het echt bevestigd.

De resultaten in cijfers, na 4 weken campagne: 

 

  • 10 aangenomen trainees
  • 45 kwalitatieve sollicitaties
  • 1.044.903 impressies
  • 7.545 kliks op de aanmeldknop
  • 0,72% Click Through Rate
  • 1,25% Interactie Ratio
  • 525.988 uniek bereikte mensen

Meer weten? Rutger helpt je verder!

Afspraak inplannenkalender

Bekijk ook deze cases

Teylingereind

Teylingereind: in recordtijd de beoogde nieuwe medewerkers

Vopak

Koninklijke Vopak: een doelgroepgerichte landingspagina

HEMA

Dit bereikte HEMA met 5 maanden recruitment marketing