Het Scheepvaartmuseum onbekend? Wel als werkgever, zeker voor ‘onverwachte’ functies. Dat losten we op door de EVP te formuleren en een creatief concept te ontwikkelen. Om vervolgens in beeld en woord met de wereld te delen waarom het Scheepvaartmuseum werelden verbindt. Ook de wereld van hun ideale kandidaten.
Wie kent het Scheepvaartmuseum niet? Nou, dat zal je verbazen. Want waar bij (potentiële) bezoekers het museum uit Amsterdam grote naamsbekendheid heeft, was die bekendheid als werkgever een heel stuk lager. Zeker op het gebied van ‘onverwachte’ functies. Conservatoren kennen het museum wel als potentiële werkplek. Maar dat is minder het geval bij chef-koks of eventmanagers. Hoe laten we deze unieke werkplek zien aan toekomstige collega’s en creëren we zichtbaarheid bij de doelgroepen?
Hoewel medewerkers vol enthousiasme met familie en vrienden deelden wat voor een unieke werkplek het is, was dat verhaal niet consistent of goed afgestemd op de ideale toekomstige collega. Bovendien werden voor de werving vaak enkel owned media ingezet, met name LinkedIn. Waarbij geen mensen in beeld gebracht werden, maar schepen. Hierdoor was het Scheepvaartmuseum voor veel doelgroepen onzichtbaar en onherkenbaar als werkgever. Zonde, want er zijn zoveel verschillende functies en een duurzame werkwijze. Om een doelgroep die jou nog niet kent of overweegt als werkgever, moet je het volledige werkgeversverhaal vertellen en laten zien op een manier die inspireert en overtuigt.
“Je kan merken dat Brandmannen specialist is in employer branding en recruitmentmarketing, daarbij hebben ze een duidelijke aanpak. De lijntjes zijn kort en ze zijn heel flexibel wat heel prettig werken is. Het zijn fijne mensen om mee te werken, van Employer Branding Specialist tot aan regisseur.”
Jessica Augustin – HR Manager bij het Scheepsvaartmuseum
Om je organisatie consistent aan de juiste kandidaten te laten zien, moet je eerst weten wie je bent als werkgever. Wat heb je je mensen te bieden en of dat aansluit bij de behoefte van je doelgroep. Daarom zijn we gestart met de ontwikkeling van de employee value proposition van het Scheepvaartmuseum. Dankzij intensief onderzoek via o.a. strategische sessies, diepte-interviews en deskresearch vonden we de rode draad van het werken bij het Scheepvaartmuseum. Die punten waar elke medewerker zich in herkent. Die rode draad resulteerde in drie werkgeverspijlers:
En natuurlijk een werkgevers pay-off: Werken bij het Scheepvaartmuseum. Verbind werelden.
Met deze EVP heeft het Scheepvaartmuseum een solide fundament om haar arbeidsmarktcommunicatie en recruitmentcampagnes de komende jaren op te stoelen.
Toen het verhaal duidelijk was, werd het tijd om dit verhaal zichtbaar te maken. Om op te vallen bij de voor het Scheepvaartmuseum ideale doelgroep, ontwikkelde we een creatief concept ‘24 uur in het Scheepvaartmuseum’. Want wat gebeurt er eigenlijk achter die statige witte muren, en achter alle computerschermen om het museum draaiende te houden, ook wanneer alle bezoekers naar huis zijn. Dat hebben we laten zien vanuit het perspectief van de beveiliger. Dat is dé persoon die alles ziet: de verscheidenheid aan mensen, expertises en werkzaamheden. Voor en achter de schermen. Alles op basis van de EVP, natuurlijk.
”Heel fijn dat Brandmannen meteen enthousiast was om met ons in zee te gaan. Ook al zijn we geen corporate organisatie met flinke marketingbudgetten, dit speelt geen rol in flexibiliteit en creativiteit van Brandmannen. Ze zijn erg professioneel en tegelijkertijd heel toegankelijk en betrokken. De juiste snaar werd al snel gevonden. Heel knap hoe ze ons verhaal zo goed in 1,5 minuut hebben kunnen vangen.”
Jessica Augustin – HR Manager bij het Scheepsvaartmuseum
De eerste resultaten van deze samenwerking zijn te vangen in concrete middelen:
Op dit moment loopt de employer branding awareness campagne. Zodra we de resultaten daarvan hebben, updaten we deze case natuurlijk.
Kunnen we je helpen met recruitment marketing en employer branding? Laat je gegevens achter, dan nemen we contact met je op!