vrouwelijke recruiter die werkt met AI

Recruiten met AI: 5 manieren om je werk te verrijken

Je moet iets met Artificial Intelligence. Dat hoor je tegenwoordig overal om je heen, toch? Anders ben je straks je baan kwijt. Maak je geen zorgen, zo’n vaart zal het niet lopen. Toch is het handig om je AI-skills verder te ontwikkelen en jezelf onmisbaar te maken binnen je organisatie. Natuurlijk blijft het werven van talent mensenwerk. Maar, het gebruik van AI kan je werk enorm verrijken. Je werk efficiënter maken, maar ook leuker. Daarom nemen we je mee in vijf manieren om je werk te verrijken met AI:

 

  • Voorspel je recruitment (marketing) behoeften 
  • Laat AI notities maken tijdens sollicitatiegesprekken
  • Leer je ideale doelgroep beter kennen
  • Schrijf een eerste versie van een vacaturetekst
  • (Her)ontdek de juiste kandidaten

AI en LLM’s?

Even terug naar de basis: je ziet waarschijnlijk vaak de term ‘AI’ (Artificial Intelligence,  Kunstmatige Intelligentie in het Nederlands) voorbij komen, maar ook ‘LLM’ (Large Language Models). Het verschil tussen die twee? Kunstmatige Intelligentie is een tak binnen de informatica die zich richt op het creëren van systemen die taken uitvoeren waar normaal menselijke intelligentie voor nodig is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gezichtsherkenning, maar ook je navigatie die een betere route berekent. LLM’s (Large Language Model) zijn een specifiek type AI, met een focus op natuurlijke taalverwerking (Natural Language Processing). ChatGPT (OpenAI) is een bekend voorbeeld van een LLM. Maar ook Claude (Anthropic), Gemini (Google) of CoPilot (Microsoft).

Dan heb je ook nog de term ‘generatieve AI’, wat staat voor de vorm van AI waarmee nieuwe dingen gecreëerd worden. Denk aan teksten, afbeeldingen, video’s, etc.

 

Wat AI doet, zijn voorspelling op basis van de kennis (data) die ze analyseren. Het is dus goed om te onthouden dat het slechts voorspellingen zijn, en die kunnen afwijken van de waarheid. 

 

Oké, dat waren een hele hoop begrippen tussen haakjes, maar nu is de terminologie-les echt over. Laten we dieper duiken in hoe je AI kunt gebruiken om je recruitment te verrijken.

Hoe AI je helpt met recruitment

Binnen Talent Acquisition is het je doel om de beste mensen aan te nemen voor the job. Dat lukt alleen als je een goed beeld hebt van wat nodig is voor een rol en de business, en dus wat je zoekt in kandidaten. Welke skills, eigenschappen en ervaring zijn nodig om succesvol te zijn bij jullie? Wie past er goed bij jullie?

 

Je weet natuurlijk hoeveel tijd daar in gaat zitten. In de voorbereiding, onderzoek, selectie, de juiste vragen stellen en bovenal de connectie met kandidaten vinden. Luisteren waar zij naar zoeken, beoordelen of jullie dat kunnen bieden, of er een match is. Voor elke vacature die open gaat, elke keer weer. Artificial Intelligence helpt je om tijd te besparen op bepaalde onderdelen van dat intensieve proces. En om vooraf inzichten te krijgen die je helpen je werk beter te plannen. Zo kun jij je steeds beter richten op het leukste gedeelte van je werk: de juiste match vinden.

1. Gebruik AI om je personeelsplanning te voorspellen

Waarschijnlijk heb je data uit voorgaande jaren die inzicht geven in de historische  wervingsbehoeften. Denk aan dienstverloop, leverancierscapaciteit, seizoensgebondenheid, aantal sollicitanten, etc. Voer die data in een LLM zoals ChatGPT en laat AI verschillende analyses uitvoeren. Vraag bijvoorbeeld: Wanneer zijn de meeste finance vacatures open? Of: Wat is de gemiddelde time-to-hire van een verpleegkundige? Zo helpt AI je te voorspellen wanneer en welke wervingsbehoeften waarschijnlijk ontstaan. Of het nu gaat om het volgende event, kwartaal of jaar.

 

Met deze inzichten kun je je beter voorbereiden en eventuele recruitmentstress voorkomen. Dat kan al zo simpel zijn als weten dat historisch gezien, je organisatie vaak rond een bepaalde periode veel nieuwe mensen nodig heeft. Of dat een bepaalde functie echt meer tijd kost om te vervullen. Vanaf nu word jij niet meer verrast als vacatures open gaan, jij hebt je recruitment marketingplan al klaarliggen.  Zijn deze voorspellingen 100% accuraat? Nee, niemand – zelfs AI niet – heeft een perfect werkende glazen bol. Maar het geeft je wel goede houvast.

2. Laat AI notities maken tijdens sollicitatiegesprekken 

Notities maken tijdens sollicitatiegesprekken? Dat kun je met een gerust hart aan AI overlaten. Omdat AI het gesprek uitschrijft, kun jij je 100% focussen op het gesprek met de kandidaat. Dat betekent meer ruimte om de persoonlijke connectie op te bouwen en het gesprek soepel te laten verlopen. 

 

Dit kun je op een laagdrempelige manier doen. Neem het interview op en laat de audiobestanden transcriberen door tools zoals Goodtape of in Brainvine. Maar Je kunt zelfs nog meer uit handen geven met tools als Fireflies.ai of Hireguide. Van transcripties van gesprekken en samenvattinge

vrouwelijke recruiter die ai gebruikt als side-kick

3. Leer je wervingsdoelgroep kennen met hulp van AI

De kandidaten die je zoekt voor je verschillende afdelingen en functies, zijn uiteraard allemaal anders. Maar je kunt wel een globaal beeld krijgen van wie ze zijn en wat ze zoeken door doelgroepinzichten te laten genereren door AI. Dit kun je doen op basis van talentsegmenten zoals finance, IT, logistiek of zorg. Maar je kunt inzoomen op specifieke functies.

 

Vraag ChatGPT bijvoorbeeld: wat zijn de 10 belangrijkste zaken die financial controllers zoeken in een werkgever? Voor welke secundaire arbeidsomstandigheden zijn ze gevoelig, en wat staat ze over het algemeen tegen in een baan? Je kunt natuurlijk ook vragen naar salarisschalen om uit te zoeken of je wel goed zit met de door jou aangeboden primaire arbeidsvoorwaarden.

 

Wees wel specifiek in je vragen. Voorje het weet krijg je doelgroepinzichten uit India, in plaats van het land waarin jij wilt werven.

 

Zoek naar de overeenkomsten tussen wat AI je vertelt, en wat jouw organisatie te bieden heeft 

Leg die inzichten vervolgens naast je Employee Value Proposition en de functiebeschrijving. Zo ontdek je waar jullie EVP aansluit op de behoeften van de doelgroep. Benadruk die elementen in je recruitmentmarketing en in de vacaturetekst. Ook in je communicatie met kandidaten kun je hier rekening mee houden.

 

Pas wel op dat je niet al je recruitmentcommunicatie enkel baseert op die AI-inzichten. Je moet natuurlijk wel het eerlijke verhaal over je organisatie en de functie blijven vertellen richting de arbeidsmarkt. En, vraag AI altijd om bronnen te geven bij de informatie aangeleverd wordt. Een dubbelcheck kan nooit kwaad.

4. Schrijf de eerste versie van je vacaturetekst met behulp van AI

Een goede vacaturetekst schrijven met AI is niet makkelijk – en je zult er altijd zelf nog flink aan moeten sleutelen – maar het is wel mogelijk om een goede basis neer te zetten. De beste aanpak is het maken van je eigen prompt. Zonder eigen prompt een vacaturetekst laten genereren levert gegarandeerd een generieke tekst op, waar niemand blij van wordt. 

 

Schrijf je eigen vacature-prompt 

Kort gezegd geef je in deze prompt bij AI aan wat de opbouw van de vacaturetekst moet zijn en wat de tone of voice is. Heb je een EVP? Voeg die toe aan je prompt. Vertel AI ook op basis van welke gegevens de vacaturetekst moet worden geschreven. Idealiter is dat een intakeformulier dat je samen met de hiring manager ingevuld hebt.

 

De prompt kun je invoeren in bijvoorbeeld een custom GPT. Vervolgens hoef je in de toekomst enkel zo’n intakeformulier in te voeren, en krijg je een vacaturetekst in de juiste structuur terug. Maak de prompt zo uitgebreid mogelijk. Denk aan instructies voor inclusief taalgebruik, humor of overtuigingstechnieken.

 

Test, probeer en have fun 

Zelf een prompt schrijven of een custom GPT maken doe je niet ‘even’. Het is een proces van veel testen, proberen, wissen en toevoegen. Oh, en lol hebben. Zie het als een speel-project.

 

Grote kans dat je je intakegesprekken met hiring managers ook moet afstemmen op wat je van AI verwacht. En zelfs als je een strakke prompt hebt, zul je nog zelf veel moeten aanpassen aan de teksten die AI produceert. Wees hier dan ook waakzaam op als meerdere collega’s deze custom GPT gaan gebruiken om vacatureteksten te schrijven. Een vier-ogen-principe aanhouden is geen overbodige luxe.

 

Hulp nodig bij het schrijven van je vacature-prompts? Wij helpen je uit de brand!

recruiter die een vacaturetekst schrijft

5. (Her)ontdek razendsnel de juiste kandidaten

Het doorspitten van cv’s is tijdrovend, zeker als je veel sollicitanten binnenkrijgt. Elke kandidaat plaatst informatie anders en je wilt iedereen de juiste aandacht geven. En dan zijn er ook nog kandidaten die eerder solliciteerden en in je ATS rondhangen. AI kan hierbij helpen. Door cv’s te screenen en door functiebeschrijvingen te matchen met skills van kandidaten die hun interesse al getoond hebben.

 

Train je eigen AI of gebruik een tool om de juiste match te vinden

Train zelf een LLM om cv’s te scannen op essentiële kwalificaties. Geef elke eis een score en ontdek direct welke kandidaat – op het eerste gezicht – het beste matcht. Gebruik hiervoor absoluut geen openbare LLM zoals de gratis versie van ChatGPT, want je werkt met privacygevoelige gegevens. In de openbare versie van deze tools worden persoonlijke gegevens gebruikt om de tool verder te trainen.

 

Er zijn ook bestaande tools die je hierbij helpen. Het voordeel is dat deze tools ontworpen zijn door AI-engineers, en daardoor minder foutgevoelig. Let er bij zo’n tool op dat er niet enkel gebruikgemaakt wordt van keyword matching. Anders mis je misschien goede kandidaten die niet de juiste woorden gebruiken. Mojohire maakt z’n selectie op basis van contextuele matching: deze AI leest als het ware tussen de regels door om kandidaten en hun vaardigheden te begrijpen en de juiste matches te selecteren.

 

Let erop dat je niet onbedoeld kandidaten uitsluit op basis van leeftijd of andere discriminatiefactoren.

Werk aan je AI-skills, dan zal AI voor jou werken

 AI succesvol inzetten voor je recruitment is niet iets wat van de ene op de andere dag perfect voor je werk. Het kost tijd en moeite om goede prompts te leren schrijven, de juiste tools te kiezen en in te richten. Maar elke dag dat je met AI experimenteert, speelt, test, faalt en wint, kom je weer een stapje dichterbij. Zo werken bij ook met AI. 

 

Zie AI als een superslimme stagiair. Eentje die snel leert, maar wel nog heel duidelijk uitgelegd moet krijgen wat jij verwacht en waar je blij van wordt. Van een stagiair verwacht je (hopelijk) ook niet dat die je hele werk over gaat nemen, voeg dus altijd jouw eigen menselijke touch toe. Stel kwaliteit altijd boven kwantiteit en controleer steeds weer waar die slimme AI-stagiair mee komt. Denk altijd goed na waar je gevoelige, persoonsgebonden informatie invoert en of je met AI wel de juiste informatie naar boven haalt. De techniek ontwikkelt zich razendsnel, maar is nog verre van perfect. Gelukkig zijn wij mensen er nog om onze eigen waarde toe te voegen.

We helpen je uit de brand met AI

Benieuwd hoe AI ook jouw recruitment marketing een boost kan geven? Wij gebruiken natuurlijk zelf ook AI in onze werkzaamheden. We hebben een custom GPT die de eerste versie van onze advertentieteksten schrijft, waarna wij deze verfijnen met onze eigen kennis en kunde. Daarnaast gebruiken we een eigen tool om een groot deel van onze businessprocessen in te regelen, daar zit ook AI in. Zeer binnenkort zullen we deze tool ook introduceren bij onze klanten. Klinkt interessant, toch? We vertellen je er graag meer over.

Meer weten? Liesbeth helpt je graag verder!

Lees meer over dashboarding