Header_ENGIE_campagneconcept_artikel

ENGIE ‘staat stil’ bij de toekomst van energie in nieuwe employer branding campagne

Afgelopen maand lanceerde ENGIE een nieuwe employer brandingcampagne. De energieleverancier heeft jaarlijks zo’n 80-90 vacatures, en wilde daarom via een langdurige campagne zichtbaarder zijn op de arbeidsmarkt. Bij zo’n campagne is het van belang om niet alleen de juiste boodschap te verspreiden, maar ook op te vallen. Dat is precies waarom ze kozen voor het campagneconcept ‘stilstaan bij de toekomst’, want stilstaan is wel het laatste wat ze bij ENGIE doen. Klinkt dat tegenstrijdig? We leggen het je uit.

Waarom werken de mensen van ENGIE, bij ENGIE?

Om de strategie van ENGIE tot 2030 te verwezenlijken, ligt er een focus op drie strategische wervingsdoelgroepen: business developers, analisten en technische specialisten. We zijn dan ook gestart met onderzoeken waarom deze doelgroepen nu zo graag bij ENGIE werken en hebben dat verwerkt tot Target group Value Propositions (TVP’s). Deze TVP’s geven per doelgroep een verdiepende laag aan de bestaande werkgevers pay-off ‘Transitiemakers’. Elke doelgroep heeft zo zijn eigen motivaties om bij de energieleverancier te blijven werken, maar er waren ook overlappende redenen. Zoals het uitdagende werk en het pionieren binnen de energietransitie, bijdragen aan een net-zero-carbonuitstoot in 2045. Maar ook het werk dat de technische specialisten elke dag doen om te zorgen dat de huidige energiecentrales steeds duurzamere energie kunnen opleveren. Dit waren dan ook elementen die sowieso terug moesten komen in de employer brandingcampagne. Net als zaken die gelden voor het hele bedrijf, zoals samenwerken. Daar tegenover staat dat ENGIE niet uit het oog wilde verliezen dat ze ook al heel ver gekomen zijn.

Inspiratie uit de oude doos voor een vernieuwende video

Dat pionieren, altijd maar vooruitgaan met een blik op de toekomst, was voor ons de reden om in het concept juist even een pas op de plaats te maken. Om een moment te pakken om stil te staan bij de toffe dingen die nu al gebeuren bij ENGIE, waarbij je vandaag en morgen al impact maakt en niet pas in 2045. Ideaal om potentiële collega’s een indruk te geven waaraan ze kunnen werken en wat er allemaal al voor een mooie dingen gerealiseerd zijn. Maar juist ook geschikt om te highlighten wat de huidige medewerkers al bereikt hebben. De inspiratiebron die onze Creative Anouk gebruikte om dit concept door te vertalen naar beeld, was de mannequin challenge. Je kent ‘m vast nog wel, die rage van een paar jaar geleden waarbij iedereen video’s maakte waarin mensen bevroren leken. De perfecte manier om niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk stil te staan bij de energie van de toekomst. De videoproductie is gedaan door Qatcher, op de Maxima Centrale van ENGIE. Want juist op deze locatie komen alle specialismen en innovaties samen. Met uiteraard echte medewerkers van ENGIE als hoofdrolspelers.

Campagneconcept ENGIE_videoset

Co-creatie leidt tot een breed gedragen concept en campagne

Zowel de TVP’s als het concept en de uitwerking ervan werd uitgebreid gereviewd door medewerkers van ENGIE zelf. Dankzij hun feedback en input, werd het een echt co-creatie project. Dat vraagt commitment van alle partijen tijdens de ontwikkeling, maar zorgt wel dat iedereen achter het eindproduct staat en zich herkent in hoe ENGIE zichzelf nu naar buiten positioneert. Een echte samenwerking dus.

“De boodschap is echt afkomstig van onze medewerkers. In het hele proces hebben wij ook af en toe wel discussies gehad met collega’s, of iets wel klopte of dat er een nuance in aangebracht moest worden. Dat vraagt tijd. Maar het eindresultaat is nu wel dat 80, 90 procent zich herkent in hoe we nu naar buiten treden met deze campagne.” 

Jos Boomsma, Senior Corporate Recruiter ENGIE

 

Zichtbaar op de relevante kanalen, extern én intern

De campagne draait inmiddels op verschillende kanalen, met eerste positieve resultaten. Van Meta tot Google, LinkedIn, YouTube en Digital Out Of Home. Ook intern bij ENGIE wordt de campagne actief gepromoot. Onder andere een video van de vestigingsmanager van de Maxima Centrale en een referral programma moeten zorgen voor maximale zichtbaarheid. De eindresultaten? Daar zullen we over een paar maanden bij stilstaan.

Meer weten? Robin helpt je graag verder!

Nog niet uitgelezen?