Probiblio: 8 nieuwe trainees én een goedgevulde talentpool binnen 4 weken

Bibliotheken spelen een unieke en belangrijke rol in onze samenleving. Probiblio ondersteunt de 37 bibliotheekorganisaties in Noord- en Zuid-Holland. Om ervoor te zorgen dat jong talent de weg vindt naar de bibliotheeksector, is twee jaar geleden het Traineeship Openbare Bibliotheken in het leven geroepen. Dit jaar koos Probiblio ervoor om de traineewerving en selectie zelf uit te voeren. De ambitie: binnen zes weken acht talentvolle trainees werven.

0
Nieuwe trainees
0
Sollicitanten
0
Impressies

De uitdaging

De natuurlijke instroom van jong talent in de bibliotheeksector stagneert. Er is geen bibliotheekopleiding meer, en er is mogelijk een mismatch met het imago van de bibliotheek. Terwijl het juist een innovatieve sector is, met grote maatschappelijke impact. 

 

Om dat te laten zien, worden trainees klaargestoomd voor een carrière in de bibliotheekwereld. Ze krijgen concrete opdrachten bij drie verschillende bibliotheken en een uitgebreid opleidingsprogramma. Zo stroomt er elke twee jaar weer nieuw talent de bibliotheeksector in. De ideale kandidaat heeft interesse in de bibliotheek, wil maatschappelijk betrokken zijn en heeft maximaal 2 jaar geleden een studie afgerond. 

 

In de eerste ronde heeft Probiblio de werving voor trainees uitbesteed, maar deze keer wilden ze het zelf doen. De basis hebben ze zelf op orde gemaakt: een uitgebreide vacaturepagina met aansprekende (video)content. Nu moest die content nog de juiste doelgroep bereiken.

Het inzicht

Als deze jonge doelgroep niet zelf naar je toekomt, dan moet je als organisatie naar hen toekomen. Op de kanalen waar ze vaak komen, met content die daar goed bij past. Bovendien, als je wilt laten zien dat je een innovatieve sector bent, is het belangrijk om ook in je kanaalkeuze te verrassen.

“De combinatie van zelf sterke content maken en de expertise van Brandmannen voor het onder de aandacht brengen bij de juiste doelgroep heeft voor ons heel goed gewerkt. We zijn echt verrast over het aantal sollicitanten. Daarnaast zijn we erg trots dat er zoveel jong talent in de bibliotheeksector aan de slag wil. “

Hennie van der Werff -Mantel – Marketing adviseur B2B, Probiblio

De oplossing

Voor deze campagne hebben we (social) kanalen ingezet die je wellicht niet een-twee-drie zou verwachten in de bibliotheekwereld, maar die juist goed passen bij het innovatieve karakter: Snapchat en TikTok. Gelukkig was Probiblio niet bang om deze nieuwe kanalen uit te proberen. Vanuit bestaande videocontent zijn teasers gemaakt zodat ze beter tot hun recht kwamen op de socials.

 

 

Daarnaast bestond deze campagne uit drie fases: Bereiken, Verleiden en Overtuigen:

  • In de eerste fase komt naar voren wat dit traineeship je brengt op persoonlijk vlak. 
  • Fase twee vertelt over de impact die je kan maken als je werkt in de bibliotheeksector en hoe divers het is, wat voor deze jonge doelgroep belangrijke aantrekkingsfactoren zijn.
  • Tot slot wordt in de derde fase redenen gegeven waarom dit traineeship een aanrader is.   

Ook heeft Probiblio ons Applicant Tracking System (ATS) ingezet om het sollicitatieproces te vereenvoudigen en de resultaten van de campagne te meten.

Resultaten 

Andere kanalen verkennen loont: in een maand tijd leverde de campagne zoveel goede sollicitanten op dat we de laatste fase (Overtuigen) van de campagne niet eens live hoefden te laten gaan. Niet alleen zijn de trainees van 2024-2026 aangenomen, er is ook een mooie talentpool opgebouwd. 

8
Aangenomen trainees
76
Sollicitanten
711.009
Impressies
8.882
Clicks op de link
1.25 %
CTR
11.012
Interacties

Meer weten? Rian helpt je verder!

Afspraak inplannenkalender

Bekijk ook deze cases