Forensisch centrum Teylingereind in Sassenheim gaat per december 2020 met vier groepen uitbreiden en mogelijk zelfs uitbreiden met een vijfde groep in het nieuwe jaar. Daarvoor waren 50 nieuwe medewerkers nodig. Bovendien moesten de begeleiders, die toch al moeilijk te vinden zijn, worden geworven in vier maanden. Op het eerste gezicht een ‘mission impossible’. Forensisch Centrum Teylingereind is een justitiële inrichting voor jongeren tussen de 12 en 24 jaar. Momenteel zijn er tien leefgroepen met elk acht tot tien jongens. Op korte termijn komen daar vijf extra groepen bij. Daarvoor zijn in totaal 50 nieuwe Tey’ers nodig: pedagogisch medewerkers op hbo‐niveau en groepsleiders op mbo‐niveau. Doorpakkers, die zich niet gek laten maken. Begeleiders die een voorbeeld voor de jongeren zijn. Die integer en consequent zijn en een natuurlijk overwicht hebben.
Manouk Mens, recruiter bij Teylingereind: “Het was alle hens aan dek. Om te beginnen hebben we een intern werving & selectie team samengesteld. Met communicatieadviseur Anke Laterveer, HR manager Marileen van Vredenburch, junior HR adviseur Marlieke van Driel en mijzelf als recruiter. Daarnaast is recruiter Jorine Verhoeff vanuit Dienst Justitiële Inrichtingen 4 tot 5 maanden vrijgemaakt om ons te helpen. Jorine had al goede ervaringen met Brandmannen, dus mochten zij zich ook bij ons presenteren. Hun aanpak sprak ons enorm aan, maar ook qua kosten wonnen ze het van hun collega’s.”
Brandmannen is een recruitment marketingbureau dat gespecialiseerd is in job marketing en employer branding. Operations Director Rutger Groot: “Bij Brandmannen gaan we door het vuur voor onze klanten om het juiste talent aan te trekken en bouwen wij tegelijkertijd aan een sterk werkgeversmerk. Intensieve samenwerking met de opdrachtgever staat daarbij voorop. Bij de campagne voor Teylingereind onderhield Jotham Marco het contact met de klant en namen wij intern de uitvoering voor onze rekening. Daarbij gingen we niet over één nacht ijs. We hebben onder andere Teylingereind gevraagd persona’s op te stellen om een optimaal beeld te krijgen van de specifieke doelgroepen en verschillende doelgroepcampagnes uitgezet. Verder hebben we verschillende versies van uitingen gemaakt en laten A/B testen om te kijken wat het beste scoort.
Om maximale zichtbaarheid te creëren is besloten de campagne breed uit te zetten via tal van relevante mediakanalen en daarna te optimaliseren voor conversie. Zo is niet alleen gekozen voor bekende socialmediakanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn. Maar ook voor Medische banenbank, Gezondheidszorgbanen, BPSW (De Beroepsvereniging van Professionals in Sociaal Werk), Sociaalweb, Nationale zorggids, Indeed en De Nederlandse Zorg Site. Daarnaast hebben we gebruikgemaakt van Google Search en aangevuld met een addressable display campagne.
Rutger: “Bij Brandmannen hebben we veel ervaring met data. Sterker nog: de data‐aanpak zit echt in onze genen. We kunnen precies zien welke kanalen iemand aanraakt tot zijn of haar sollicitatie. Bij de Teylingereindcampagne hebben we tevens door slim gebruik te maken van storytelling en A/B testen, de click‐ en interactieratio’s op de verschillende kanalen ver boven benchmark weten te verhogen. De uitingen leverden niet alleen veel kwalitatieve kliks op, maar ook veel reacties, likes en shares. Daarmee heeft de campagne een zekere mate van viraliteit bereikt, met alle gratis exposure van dien.”
Als je zoveel nieuwe krachten wilt aantrekken, moet je zorgen voor een zo groot mogelijke aantrekkingskracht. Manouk: “We hebben de campagne zelf daarom ook groot aangepakt. Brandmannen vroeg ons om minimaal vijf beelden per fase (See, Think, Do, Care) aan te leveren. In plaats daarvan hebben we bijna vijftig korte video’s en foto’s van pedagogisch medewerkers en groepsleiders gemaakt, die kort vertellen wat de baan inhoudt en zo aantrekkelijk maakt. Die hebben we ook doorgezet op social media. Daarnaast hebben we de sollicitatieprocedure versneld naar maximaal 3 weken en hebben we met Brandmannen een specifieke landingspagina ontwikkeld. Daarop kunnen kandidaten onder meer bellen met de recruiters en beeldbellen met een teamleider. Vervolgens kunnen geschikte kandidaten een dienst meedraaien. En als het van beide kanten bevalt kunnen ze meteen beginnen.” Rutger haakt daarop in: “Precies, een sollicitatie op een baan mag natuurlijk geen hindernisbaan worden. Daarom hebben we de sollicitatieprocedure zo laagdrempelig mogelijk gemaakt en teruggebracht naar zo min mogelijk stappen.”
Kunnen we je helpen met recruitment marketing en employer branding? Laat je gegevens achter, dan nemen we contact met je op!