Op korte termijn met beperkte middelen een campagne draaien op vier urgente doelgroepen, dat is wat HEMA wilde. Daarvoor sloot het in juli een samenwerking met BRANDMANNEN. Wat leverde dat zoal op?
‘We hebben, net als veel andere bedrijven, flink wat last van de arbeidskrapte’, aldus de International Recruitment & Employer Branding Lead. ‘En dan zijn we tijdens de eerste covid-periode ook nog een tijd dicht geweest. In die tijd hebben veel mensen ons verlaten. Dat veroorzaakte later een gat in onze personeelsbezetting. Daarom besloten we in de zomer dat we op korte termijn met beperkte middelen een campagne wilden draaien op onze vier urgente doelgroepen; winkelpersoneel, horecapersoneel, chauffeurs en teamleiders in de winkels.’
Lange tijd heeft HEMA goed kunnen teren op de merkbekendheid, het unieke design en als oer-Hollands warenhuis waar iedereen een verhaal bij heeft. Maar HEMA kennen en misschien zelfs fan zijn, betekent niet direct dat je er wilt werken’, vertelt Nicole Oosterveer. ‘Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt moet je investeren in het beter en vaker tentoonstellen van je werkgeversmerk. We hebben bij HEMA een grote marketingmachine, maar die richt zich voornamelijk op de producten en is simpelweg te druk’. Dit was voor HEMA de eerste keer dat ze op deze schaal campagne gingen voeren voor ‘werken bij HEMA’ en dat experiment zijn ze aangegaan met de Heemsteedse recruitmentmarketeers van BRANDMANNEN.
Samen gaan ze nu aantonen dat recruitmentmarketing werkt, zegt ze ook. ‘We werken met tweewekelijkse rapportages die ik ook deel met het managementteam. Het is tof dat zij meekrijgen dat het werkt, dat het aantal sollicitanten blijft stijgen.
Ik hoop dat recruitmentmarketing en employer branding nóg beter op de kaart komen te staan binnen HEMA; je kunt gewoon niet meer zonder in deze tijd.’
‘Die vertaalslag naar media is een leuke uitdaging van deze campagne.’
De campagne ging eind augustus live. In totaliteit heeft de campagne het volgende bereikt:
Door de beschikbare data te extrapoleren, kan een goede inschatting worden gemaakt van het aantal sollicitaties dat de campagne heeft opgeleverd:
Kunnen we je helpen met recruitment marketing en employer branding? Laat je gegevens achter, dan nemen we contact met je op!