Gemeente Hellevoetsluis: een succesvol samenspel tussen jobmarketing campagnes en het Brandmannen ATS

Het afgelopen jaar hebben we voor Gemeente Hellevoetsluis ruim 20 jobmarketingcampagnes opgezet en uitgerold. En is gemeente Hellevoetsluis gebruik gaan maken van ons ATS. Benieuwd naar hun ervaringen met Brandmannen? We vroegen het Claudia Baars (HR-adviseur) en Nienke van ’t Klooster (communicatieadviseur).

De recruitment uitdaging

Onze organisatie had fusieplannen en in aanloop daar naartoe werden vacatures tijdelijk niet ingevuld en formatievragen even aangehouden. De plannen wijzigden echter waardoor we vaste formatie die ingevuld werd door inhuurkrachten wilden omzetten naar medewerkers in dienst van de gemeente. Daarnaast kregen we extra formatie waardoor we in korte tijd veel vacatures hadden. Omdat we een regiegemeente zijn, zoeken we veelal specialistische mensen met specifieke certificeringen. Om die te bereiken moet je op de plek adverteren waar deze doelgroepen zitten. Een ander doel was om traffic te genereren naar onze nieuwe werkenbij-website.

Jobmarketing campagnes met resultaat

Ter ondersteuning van de werving hebben we Brandmannen gevraagd om jobmarketingcampagnes in te zetten. Vanwege hun kennis van de arbeidsmarkt en de mediakanalen, en natuurlijk hun inkoopexpertise en –voordeel. Zelf hebben we de campagnes niet voorbij zien komen, wat vooral betekent dat ze goed getarget waren op de verschillende doelgroepen. En dat blijkt ook wel: van de 24 vacatures zijn er 22 goed en snel ingevuld.

Gestroomlijnde, AVG-proof processen dankzij het Brandmannen ATS

Daarnaast zijn we ook het ATS van Brandmannen gaan gebruiken. Glenn was er van overtuigd dat we niet meer anders zouden willen, wij waren wat voorzichtiger. Eerst zien dan geloven. Maar hij had gelijk, inmiddels hebben we een jaarlicentie afgenomen. Kandidaten doorlopen nu op een eenduidige manier het sollicitatieproces. Ze krijgen de juiste terugkoppeling op het juiste moment en de doorlooptijden zijn te monitoren. Ook heel fijn is de mogelijkheid om een talentpool aan te leggen in het ATS. AVG-proof uiteraard.

En als we feedback hebben op de functionaliteiten van het ATS wordt er direct iets mee gedaan. Zo is een aantal functionaliteiten al verbeterd of mogelijk gemaakt.

Inzicht in data

Extra prettig is dat het ATS ook inzicht geeft in de jobmarketing campagnedata, het aantal clicks en sollicitaties per mediakanaal. Zo weten we of we een kanaal in het vervolg weer in moeten zetten. We weten inmiddels dat als er in de eerste week veel geklikt wordt, we meestal in de tweede week de sollicitaties kunnen verwachten. Is dat niet het geval, dan kunnen we direct bijsturen.

De kers op de taart

Alle afspraken en toezeggingen zijn nagekomen. Als Brandmannen zegt dat je wordt teruggebeld, word je teruggebeld.

En nu?

Nu is het aan ons om nog eens kritisch door de teksten te gaan en deze verder te optimaliseren. Maar als we in de toekomst nog meer jobmarketingcampagnes willen doen, is de kans groot dat we weer bij Brandmannen aankloppen.

Meer weten? Rutger helpt je verder!

Afspraak inplannenkalender

Bekijk ook deze cases