De Noordelijke Omgevingsdiensten zochten naar een heel specifieke rol: adviseur geluid. En dan niet naar eentje; het doel was om zes adviseurs aan te nemen. Onmogelijk? Nee hoor, samen kregen we het voor elkaar.
De Noordelijke Omgevingsdiensten (NOD) is een samenwerkingsverband tussen FUMO, de Omgevingsdienst Groningen en Omgevingsdienst Drenthe: de drie noordelijke omgevingsdiensten van Nederland. Gezamenlijk zochten ze 6 adviseurs geluid. Een behoorlijk specifieke functie, waar er in verhouding weinig van zijn. Omdat hun gezamenlijke Young Professionalprogramma eerder zo’n succes was, hebben ze een soortgelijk opleidingstraject opgezet. Zo kregen hbo’ers en wo’ers met een technische of exacte achtergrond de kans om in een jaar klaargestoomd te worden tot adviseur geluid.
Dan is het nog een kwestie van bekendheid genereren voor dat opleidingstraject en de juiste sollicitanten aantrekken.
Terwijl deze campagne in voorbereiding was, liep er al een langdurige employer branding campagne van de NOD om meer bekendheid te genereren voor de drie omgevingsdiensten als werkgevers. Dan is zo’n gerichte doelgroepcampagne een mooie opvolger om de juiste mensen echt te overtuigen om te solliciteren.
Bij werkgevers die nog niet zo bekend zijn, en dan ook nog voor een specialistische functie, moet je mogelijke kandidaten bereiken met het juiste verhaal, op de juiste plek. En hen direct een gevoel geven van het werk.
“We hebben voor de NOD al meerdere succesvolle campagnes met Brandmannen gedaan, waardoor ze veel relevante data hebben verzameld over wat werkt voor onze doelgroepen. Daarnaast kennen ze onze organisaties inmiddels, waardoor alle adviezen ook echt specifiek voor ons op maat zijn.”
José Russchen, Communicatieadviseur Omgevingsdienst Groningen
De omgevingsdiensten zijn zelf aan de slag gegaan met contentproductie, waarin wij een adviserende rol aannamen. Van een diverse man/vrouw verhouding in beeld tot een videotestimonial van een huidige adviseur geluid, de content vertelde het echte verhaal achter de functie.
Qua kanalen kozen we voor socials als LinkedIn, Facebook, Instagram en Snapchat. Daarnaast is ook Google (Search en Display) ingezet. Uiteraard getarget op mensen met de juiste achtergrond.
Lastige doelgroep, specialistische functie? Geen probleem! Op alle kanalen presteerde de campagne boven de benchmark. Er zijn zelfs meer mensen aangenomen dan de doelstelling, en de campagne heeft voor flink wat zichtbaarheid van de drie noordelijke omgevingsdiensten als werkgevers gezorgd.
“Ik vind het heel erg fijn dat Brandmannen meedenkt. Onze wensen worden serieus genomen. En er wordt altijd gekeken naar wat wél kan binnen een bepaald budget. Daarnaast zijn de rapportages altijd fijn. Als er na zo’n tussentijdse evaluatie toch nog iets aangepast moet worden, is dat altijd zo gefixt.”
José Russchen, Communicatieadviseur Omgevingsdienst Groningen
Kunnen we je helpen met recruitment marketing en employer branding? Laat je gegevens achter, dan nemen we contact met je op!