Zomerpauze? Niet voor Slimme Recruiters.

Waarom je juist in de vakantieperiode je wervingsactiviteiten door moet zetten.

“Dat pakken we na de vakantie wel op, als iedereen er weer is.” Klinkt deze uitspraak je bekend in de oren? Grote kans van wel, want het is een jaarlijks terugkerende trend dat wervingsactiviteiten in de zomer een stuk lager liggen. Niet heel gek natuurlijk, want vakanties van kandidaten, recruiters en hiring managers maken het moeilijker om gesprekken in te plannen en zorgen ervoor dat evaluaties van kandidaten langer op zich laten wachten. Toch is het zonde om je werving in de zomer (zo goed als) stil te leggen. Want zolang heel recruitmentland dat doet, kun jij juist groot voordeel behalen door je activiteiten tijdens de zomer door te zetten. En dit is waarom:

 

  • Vakanties zijn voor veel mensen een tijd van reflectie, ook over hun huidige baan.  
  • Ook vanaf hun ligbedje op het strand scrollen kandidaten door op social media.
  • Je bouwt doorlopend aan je naamsbekendheid en je talentpool. 
  • Je hebt minder concurrentie.

Reflecteren is solliciteren?

Je herkent dit vast zelf ook wel: tijdens je vakantie kom je echt lekker mentaal tot rust. Of dat nu is terwijl je naar een heuveltop wandelt, of lekker lui op het strand ligt. Even geen werk(stress). En dat is dus precies het moment waarop er ruimte is in je hoofd om na te denken over je leven, je werk. Wat heb je bereikt de afgelopen tijd, ben je nog wel gelukkig? Uit hun dagelijkse routine, is het voor mensen een stuk makkelijker om zich in te beelden dat ze ergens anders werken. Daardoor zijn ze makkelijker te verleiden om te solliciteren. Stel je voor: je ideale kandidaat is ergens in Frankrijk, tussen de baguettes en piscines, aan het twijfelen geraakt over zijn/haar huidige functie. En dan komt jouw vacature ineens langs …  

Best een gemiste kans als al je werving en recruitment marketing dan stil ligt.

Social media neemt nooit vakantie

Hoewel ‘offline tijd’ helemaal hip is, nemen vrij weinig mensen de hele zomer vrij van sociale media. Sterker nog, we moeten natuurlijk wel onze foto’s en video’s van die heerlijke zonnige dagen delen met onze volgers op Instagram. Of op TikTok even checken wat de beste hotspots zijn op onze vakantiebestemming. Daarnaast is het een misvatting dat kandidaten tijdens hun vakantie helemaal niet aan werk of aan een nieuwe baan denken (zie het punt hiervoor), en dus niet openstaan voor werkgerelateerde content. Dus is het juist een goed idee om social mediakanalen in te zetten om je vacatures te promoten.

Laat je naamsbekendheid stralen als de zon

Consistency is key, ook voor recruitment marketing. Door in de zomermaanden online niet compleet van de radar te verdwijnen, blijf je voortdurend werken aan je naamsbekendheid als werkgever. Hoe vaker kandidaten jouw organisatie voorbij zien komen, hoe groter de kans dat je blijft hangen in hun gedachten. En dan niet op die zweterige zonnebrand manier, maar juist met een fijne associatie dat jij ze wellicht hun toekomstige droombaan kan bieden. Dat is essentieel, ook als ze nu niet direct solliciteren. Want als jij een plekje op hun ‘hier-wil-ik-ooit-wel-werken-lijst’ hebt veroverd, dan ben je je concurrenten al een stapje voor. 

Nog beter: roep mensen actief op om zich in te schrijven voor je talentpool. Want waar de zomer traditioneel een rustige periode is voor recruitment, is het najaar juist drukker. Hoe lekker is het als jij voor alle functies die straks in de herfst open gaan, een volle talentpool kan benaderen?    

Meer clicks, hetzelfde budget

We vertelden het al aan het begin: zo lang heel recruitmentland het in de zomer rustig aan doet, kun jij juist een voordeel behalen door wel aan de slag te gaan. Dat voordeel is vrij makkelijk uit te leggen in recruitment marketing: doordat er minder campagne gevoerd wordt, is er minder concurrentie in de biedingstrategie (om zichtbaar te zijn op bepaalde keywords) op de verschillende online kanalen. 

Om dat nog even te bevestigen: onze eigen data (van duizenden campagnes) bevestigt dit. Zowel deze zomer als in juli en augustus 2023 schoot de CTR (Click-Through-Rate) omhoog. En de CPC (Cost-Per-Click) daalde juist vergeleken met voorgaande maanden. Meer clicks, voor hetzelfde budget. Dat klinkt net zo lekker als een vers geschept Italiaans ijsje, toch?

Bron: Brandmannen campagne-data

Maak je geen zorgen, jij hoeft niet te werken op je vakantie

Grote kans dat je zelf ook lekker even vrij bent, maar dat hoeft je wervingsactiviteiten niet stil te leggen. Tijdens jouw vakantie kan er gewoon campagne gevoerd worden. Zet de sluitingsdatum op het einde van jouw vakantie; dan stromen de sollicitanten binnen terwijl jij lekker je hoofd leegmaakt. Daarnaast kun je in je communicatie richting kandidaten – bijvoorbeeld in automatisch gegenereerde e-mails na solliciteren – laten weten dat er wegens vakantie wellicht enige vertraging is. Duidelijkheid en eerlijkheid, dat kan iedereen alleen maar waarderen. 

 

Dus, zet voor vertrek vooral je vacatures uit, en je recruitment marketing aan. Ga je deze week al weg? Geen probleem, wij zijn de hele zomer gewoon aan het werk en kunnen je jobmarketing campagne sneller dan het zonlicht live zetten. En als je je vakantie al achter de rug hebt: grijp nu je kans om dat zomervoordeel dit jaar nog mee te pakken.

Meer weten? Lotte helpt je graag verder!

Lees meer over employer branding