Leg jij op dit moment de laatste hand aan de recruitment- en employer branding agenda voor 2025? Mooi, wij inspireren je met liefde.
Je werkenbij-website is dé plek waar potentiële kandidaten ontdekken wie jij bent als werkgever. Waar ze landen omdat ze op een online advertentie geklikt hebben, je vacature vonden op een jobboard of omdat ze je gegoogeld hebben. Een belangrijk touchpoint in de candidate journey, dus. Denk je nu “euuh, wij hebben alleen een vacatureoverzicht”, dan loop je waarschijnlijk topsollicitanten mis. Wij weten echter ook dat een nieuwe, uitgebreide career-website ontwikkelen een flinke smak tijd en budget kost. En hoewel dat – mits goed uitgevoerd – een waardevolle investering is, zijn er ook minder ingrijpende acties die je werkenbij-omgeving een upgrade geven. Eerlijke, authentieke content is hierin het codewoord. Dit zijn de 5 content-elementen die je zo snel mogelijk aan je website moet toevoegen.
Je kunt nog zoveel aandacht besteden aan je werkenbij-website, het zijn de ervaringen van collega’s die ervoor zorgen dat een kandidaat gelooft dat wat je zegt ook daadwerkelijk zo is. Social proof. Laat collega’s daarom vertellen waarom zij bij jou werken en plaats mooie quotes op je website. Zorg ervoor dat deze quotes gaan over een specifiek onderwerp. Bijvoorbeeld de inhoudelijke uitdagingen van het werk of juist over het voordeel van een bepaalde arbeidsvoorwaarde. Zo voorkom je nietszeggende quotes als ‘ik ga elke dag met plezier naar mijn werk.’. Heb je al medewerkersverhalen? Top, dan kan je daar waarschijnlijk mooie uitspraken uithalen. Als die er niet zijn, vraag dan gericht uit aan je collega’s waarom zij graag hun werk doen bij jullie organisatie. Met de antwoorden, naam, functie en het liefst ook een foto, heb je dan prachtige content voor op je website. Zo bevestig je het beeld wat je wilt schetsen met echte woorden van echte mensen. Plus, met de goedkeuring van de personen die de quotes geven, kun je ze ook inzetten voor je recruitment marketingcampagnes.
Een foto zegt meer dan duizend woorden, maar dan moet die foto wel echt zijn. Laat zien wat voor mensen er bij je werken door beelden te gebruiken die gemaakt zijn bij jullie organisatie. Zo krijgt een kandidaat direct een gevoel wie zijn of haar toekomstige collega’s worden en hoe de toekomstige werkplek er uitziet. Laat een fotograaf een middag meelopen op kantoor en je hebt al gauw een aardige beeldbank. Krijg je daar echt geen budget voor los? Ga op zoek naar een collega die een beetje gevoel voor beeld heeft en een smartphone met een goede camera. Want alles is beter dan gelikte – of erger nog, veelgebruikte – stockbeelden, die vertellen je kandidaat namelijk helemaal niks.
Op menig werkenbij-website staat een verhaaltje ‘over ons’, wat vooral ook echt over ‘ons’ gaat. En daarmee dus voorbijgaat aan de behoefte van kandidaten, want what’s in it for them? Vertel juist hoe je als toekomstige collega impact bij jullie kan maken. Waar dragen zijn of haar werkzaamheden aan bij en wat is het belang daarvan? Door dat te vertellen, schets je het grotere plaatje voor een kandidaat en speel je in op intrinsieke drijfveren.
Bij een baan hoort een salaris, maar dat is niet het enige waarom iemand bij je komt werken. Vertel daarom over hoe de cultuur is bij jullie en wat je aanbiedt qua werkomgeving. Wees daarin concreet door voorbeelden te geven. Op welke manieren zijn collega’s met elkaar verbonden, hoe communiceren jullie met elkaar? Werken jullie hybride, remote of hebben jullie echt een ‘altijd op kantoor’ beleid? Bieden jullie mindfullness trainingen aan omdat je graag wilt dat je mensen lekker in hun vel zitten? Vertel het allemaal (en laat het zien met die echte beelden uit punt 2), want het zegt zoveel over de cultuur en in wat voor situatie je toekomstige collega terecht komt. Pas wel op voor de ‘mooie praatjes valkuil’ en wees eerlijk. Als jullie die mindfulnesstraining 2 jaar geleden een keer gegeven hebben en daarna nooit weer, dan kun je het beter achterwege laten.
Uiteraard noem je het functiespecifieke salaris in je vacatureteksten. Maar geef ook inzicht in alle algemene arbeidsvoorwaarden. Hoeveel vakantiedagen bied je bijvoorbeeld aan, en welke andere aantrekkelijke voorwaarden heb je? Door hier duidelijk over te zijn geef je een potentiële kandidaat al veel informatie waarop ze kunnen beslissen of ze wel of niet bij je willen solliciteren. En die duidelijkheid scheelt je recruiters een hoop tijd. Want ze hoeven niet te investeren in een kandidaat die uiteindelijk toch afhaakt, omdat de voorwaarden niet passen bij zijn of haar behoeftes.
Door deze 5 contentelementen toe te voegen aan je werkenbij-website zorg je dat kandidaten een realistische eerste indruk van je krijgen. Zodat zij kunnen beslissen of ze meer willen weten van je of dat jullie toch niet echt een match zijn. Het mooie aan deze 5 elementen is dat ze vragen om een eenmalige inspanning om ze te creëren, maar je er vervolgens eindeloos profijt van hebt. Hulp nodig bij die creatie? Je weet dat wij je altijd uit de brand helpen!
Leg jij op dit moment de laatste hand aan de recruitment- en employer branding agenda voor 2025? Mooi, wij inspireren je met liefde.
Stilstaan bij de toekomst van energie: het campagneconcept dat wij voor ENGIE bedachten. Het verhaal daarachter lees je hier.
Recruiten met AI: 5 manieren om je werk als recruiter te verrijken met Artificial Intelligence. Maak je werk efficiënter én leuker.
Kunnen we je helpen met recruitment marketing en employer branding? Laat je gegevens achter, dan nemen we contact met je op!