Stilstaan bij de toekomst van energie: het campagneconcept dat wij voor ENGIE bedachten. Het verhaal daarachter lees je hier.
Organisaties worstelen om Gen Z voor zich te winnen. Tijd begint te dringen, want vakkennis moet worden overgedragen op de volgende generatie. Of dat gaat lukken is nog maar de vraag, want voor werkgevers is het aantrekken en vasthouden van de jongste groep werkenden een van de grote mysteries van deze tijd.
De generatiekloof op de werkvloer is geen nieuw fenomeen. Toch lijken de verschillen deze keer groter. Áls Gen Z’ers al solliciteren, stellen ze onrealistische eisen. En áls ze de baan al accepteren, zijn ze binnen de kortste keren weer weg. Het is de moeite eigenlijk niet waard, hoor je jezelf denken.
Het kan gelukkig ook anders. De maatschappij zit midden in de duurzame transitie en de slimme koppen van Gen Z’ers zijn gewoon keihard nodig. De beroepsbevolking bestaat in 2025 al voor 30% uit zogenaamde Zoomers en dat aandeel stijgt rap door. Deze groep negeren is simpelweg geen optie.
Aan jou de taak om te ontdekken wat ze inspireert. Waarvoor ze bereid zijn te rennen. Hoe eerder je dat door hebt, hoe beter. Zodra je de weet waar de aanknop van Gen Z’ers zit, heb je een gigantische voorsprong op de arbeidsmarkt. Dan ziet de toekomst van je organisatie er een stuk rooskleuriger uit!
Zodra je weet waar de aanknop van Gen Z’ers zit, heb je een gigantische voorsprong op de arbeidsmarkt.
Je weet donders goed dat altijd bereikbaar zijn, stelselmatig overwerken en over emotionele grenzen heen stappen niet per se goede eigenschappen zijn. Op korte termijn maakt het je misschien productiever, maar uiteindelijk breekt het iedereen op. Iedereen kent wel voorbeelden van ontevredenheid, psychische klachten en burn-outs om zich heen die dit bewijzen.
Het zou daarom vreemd zijn als je diezelfde destructieve houding ook van de volgende werkgeneratie verwacht. Grote kans dat dat tot conflicten leidt. Probeer het eens om te draaien: wat kan jij leren van de Gen Z mentaliteit? Misschien had je zelf ook, achteraf gezien, een andere balans tussen je werk- en privéleven gewenst? Wanneer je als werkgever open staat voor een nieuw perspectief, ontstaat er ruimte voor een gezonde mix van normen en waarden. Op die manier creëer je een arbeidsethos dat voor iedereen werkt.
Gen Z: “Ik leef niet om te werken. Ik werk om te leven.”
In tegenstelling tot vorige generaties, lijkt het alsof Gen Z’ers niet echt een baan nodig hebben. Ze eisen niet alleen een riante beloning voor hun werk. Ook het sociale aspect, persoonlijke groei en waar de organisatie voor staat vinden ze belangrijk. Werk is slechts een van de manieren om jezelf te ontwikkelen. Er moet genoeg tijd overblijven om Spaans te leren voor die gedroomde reis, vrijwilligerswerk in het buurttheater te doen en mooie content te maken voor je TikTok-account over vegan restaurants. Een 40-urige werkweek is dan simpelweg geen optie.
Werken moet ook leuk zijn. Een fijn ingerichte werkplek, uitgebreide onboarding en soepele communicatie dragen stuk voor stuk bij aan het werkgeluk. Biedt naast uitdagend werk ook voldoende afleiding. Van borrels en events heb je eigenlijk nooit genoeg.
Een 40-urige werkweek is voor Zoomers simpelweg geen optie.
Geboren na 1996, is Gen Z opgegroeid in een onbegrensde digitale wereld waar alles altijd en overal beschikbaar is. De invloed van rolmodellen en sociale druk legt de lat voor geluk enorm hoog. Omgaan met lastige situaties is dan ook niet hun sterkste eigenschap. Het besef dat niet elke dag een fontein van dartelende rozenblaadjes is, kan een flinke klap zijn.
Wees daar als werkgever bewust van. Stimuleer zelfstandig werken en het nemen van verantwoordelijkheid, maar laat ze niet aan hun lot over. Een brainstorm is een leuke en laagdrempelige manier om originele input te krijgen. Bijvoorbeeld hoe ze hun eigen werkomgeving zouden verbeteren, hoe ze zelf nieuwe collega’s denken te werven en wat een toffe teambeloning zou zijn voor het behalen van een kwartaaldoel.
Persoonlijke ontwikkeling is voor elke medewerker van belang, maar voor Gen Z nog net iets noodzakelijker. Bespreek het personal developmentplan minstens elke twee weken met elkaar. Waar zitten de knelpunten? Welke kansen ziet de medewerker? Om de professionele groei optimaal te ondersteunen, helpt het om vanuit de organisatie pro-actief loopbaancoaching, trainingen en workshops aan te bieden.
Regelmatig inchecken is superbelangrijk, want alleen dan ben je alert op de symptomen van een opborrelde frustratie. Toon ook je waardering als iemand zich kwetsbaar durft op te stellen. Jouw levenservaring kan voor hen van enorme waarde zijn. Gen Z’ers zijn graag een voorbeeld voor anderen, maar hebben zelf net zo goed behoefte aan een mentor.
Omgaan met lastige situaties is niet Gen Z’s sterkste eigenschap.
Het is al lastig zat om ze te strikken, dus zonde als je Gen Z’er na een paar maanden weer vertrekt. Om dat te voorkomen, heeft je organisatie een duidelijke missie, of ‘purpose’ nodig. Investeer in heldere communicatie over je kernwaarden. Waar staat je merk voor?
Zorg dat die purpose leeft op zowel organisatorisch, team en individueel niveau. Door het overkoepelende doel ook op kleinere schaal actief na te leven, neemt het gevoel van verantwoordelijkheid toe. De connectie die je daarmee schept, is wat mensen betrokken en gemotiveerd houdt. En gebrek eraan is juist vaak de sluipende reden om ontslag te nemen.
Dat Gen Z zich niet kan binden, is een fabel. Laat de reden dat de organisatie bestaat bij elke meeting terugkeren. Dankzij deze thema’s is de kans groot dat iedereen strijdt voor een gezamenlijk doel. Dan heb je niet gewoon werknemers, niet eens fans, maar echte ambassadeurs in dienst. En dat zijn de mensen die wél hun bed uitkomen.
Dat Gen Z zich niet kan binden, is een fabel.
Gen Z enthousiast krijgen voor jouw organisatie is zeker niet onmogelijk, maar het vergt een speciale aanpak. Daar heb je een Gen Z-proof strategie voor nodig. Hoe grijp je hun aandacht? Welke boodschap past bij je werkgeversimago? Bij Brandmannen helpen we je hier graag mee. Niet geheel toevallig zijn we gespecialiseerd in recruitment marketing voor Gen Z. Bel ons en we kijken samen hoe we je ambitieuze plannen gaan waarmaken.
Stilstaan bij de toekomst van energie: het campagneconcept dat wij voor ENGIE bedachten. Het verhaal daarachter lees je hier.
Recruiten met AI: 5 manieren om je werk als recruiter te verrijken met Artificial Intelligence. Maak je werk efficiënter én leuker.
Recruitment heeft vaak een zomerpauze. Zonde! Jij kunt juist een groot voordeel behalen door je activiteiten wel door te zetten.
Kunnen we je helpen met recruitment marketing en employer branding? Laat je gegevens achter, dan nemen we contact met je op!