Google for Jobs komt eraan: ga jij straks vlammen met jouw job marketing?

Google trekt de trukendoos open met het fonkelfrisse Google for Jobs. En dat is winst voor de candidate experience, geen lange lijsten met vacatures, maar slimme filters, zoals soort bedrijf en alternatieve functietitels. Waar jij met jouw job marketing en vacatureteksten handig op in kunt springen. Google for Jobs zal, na de uitrol in de UK en Duitsland, ook naar Nederland komen. Hoog tijd dus om de eerste stap te zetten naar Google for Jobs-proof job marketing.

Wat is Google for Jobs?

Google for Jobs is een zoekmachine puur gericht op het verzamelen van vacatures, met een uitgebreid zoekscherm en bovendien (nu nog) gratis. Google for Jobs vertoont en verrijkt vacatures van werken-bij-sites en jobboards. Als je daar tenminste de juiste content op hebt staan. Daarover verderop meer.

Maar liefst 73% van de vacaturezoekers begint de zoektocht op Google. Google for Jobs springt op deze behoefte handig in met een prominente plek in de search resultaten, direct onder de betaalde advertenties en boven de organische resultaten. Als banenzoeker typ je straks bijvoorbeeld “Recruiter baan Utrecht” in het Google search venster, waarna het Jobs venster verschijnt. Onderaan het Jobs venster klik je door op “99 more jobs”, dan kom je in een groter overzicht met uitgebreide zoekfilters.

Geen lange lijsten meer met vacatures, maar slimme filters

Een feestje voor de zoeker

De uitgebreide zoekfilters zijn precies wat je nodig hebt als vacaturezoeker: categorie, alternatieve functietitels, wanneer de baan gepost is, taal, contract-soort en organisatie. Vacatures zijn met één klik te bewaren en eenvoudig deelbaar.

 

Heel fijn is ook het vacature email alert knopje, zo blijf je op de hoogte van nieuwe functies. Bovendien, je krijgt als vacaturezoeker extra informatie, bijvoorbeeld over gangbare salarissen, een link naar Glassdoor, en meteen wordt zichtbaar waar je kunt solliciteren – op de careerpage van het bedrijf of de betreffende jobboards. Google wil met dit nieuwe product de banenzoekerij transparanter maken.

Interessant is dat Google echt de focus van de banenzoeker heeft genomen in het ontwerpen van de zoekfunctie, waar jobboards vaak gebouwd zijn vanuit het perspectief van de betalende recruiter. Door Machine Learning kan Google informatie over de voorkeuren van de zoeker combineren met arbeidsmarkt informatie en beschikbare vacatures en zo de beste match laten zien. Winst voor de candidate experience!

google-for-jobs_1

Je employer brand staat steviger in de spotlights met Google for Jobs

Jouw jobmarketing Google for Jobs-proof maken

Je vacature verschijnt op Google for Jobs als je webdeveloper de juiste gegevens opgeeft aan Google: de Job Posting Structured Data. Of je nu werft via je eigen werken-bij-site of werkt met 3e partijen zoals een jobboard of een ATS, dit moet goed staan. De 3e partijen zijn voor de VS onder andere Facebook, Linkedin, Monsterboard en Glassdoor. Welke dat in Nederland gaan worden is niet bekend.

De volgende Job Posting Structured Data haal jij als recruiter op in de vacature-intake:

  • Het actuele logo van je organisatie
  • De datum dat je de positie open zet en weer dicht doet
  • Een beschrijving van de baan
  • Gegevens over de werklocatie, zoals postcode en adres (hoe meer gegevens, hoe hoger de ranking)
  • Actuele en volledige naam van de organisatie
  • De juiste functienaam
  • Basissalaris of salarisrange
  • Type contract: fulltime, parttime, contractor, stagiair enz.

Een vacaturetekst die prikkelt

De Job Posting Structured Data moet overeenkomen met de content van je vacaturetekst. Anders wordt je vacature niet vertoond in Google for Jobs. Verder:

  • Alleen de eerste alinea van de vacaturetekst is zichtbaar in de zoekresultaten van Google for Jobs. Dus zorg dat de eerste paar regels verrassend en onderscheidend zijn (sowieso natuurlijk). En maak kandidaten nieuwsgierig, zodat ze doorklikken op jouw vacature en een lange verblijfsduur hebben binnen jouw tekst.
  • Google wil transparantie en dus een heldere functietitel. Gebruik de titel waar de meeste searches op plaatsvinden, check hiervoor Google Trends. Ga dus niet creabea aan de slag met functietitels als Recruiter Goeroe of Arbeidsmarktcommunicatie Ninja. Dat wordt meteen afgestraft door Google.
  • En wanneer kom je nu bovenaan? De algoritmen van Google, daar kunnen we helaas niet inkijken. Gebruik gewoon de trucs die je nu ook toepast, zoals bijvoorbeeld synoniemen voor optimale vindbaarheid.

Klaar? Test je vacature door de URL in te voeren in de Structured Data Testing tool.

Opschudding op de recruitmentmarkt

Ondertussen is er vast wat rumoer ontstaan over de uitrol van Google for Jobs in Europa. Zo’n 23 jobboards in Europa stuurden recent een brief naar de EU-commissaris voor concurrentie.

De jobboards vinden dat Google, als eigenaar van de zoekmachine, niet de traditionele marketinginvesteringen hoeft te doen die zijzelf wel moeten doen om bovenaan te komen. Bovendien, als Google er een verdienmodel achter gaat hangen, een ‘paid advertising’ model, dan hebben al die jobboards echt wel een dingetje. Aan de andere kant, iedere jobboard kan de site inrichten op Google for jobs.

Bij BRANDMANNEN zien wij er wel wat in, in Google for Jobs. Een mooie kans om nog beter bij de kandidaat voor het voetlicht te komen.

Krijgen wij straks makkelijker kandidaten?

De candidate experience krijgt in ieder geval een boost. Op zoek naar een vacature worden logo’s, reviews en vergelijkingen met andere salarissen zichtbaar. Door de betere zoekfunctie zou bovendien je conversie beter kunnen worden, doordat er een betere match te maken is door de kandidaat zelf. Aan de andere kant, waarvoor veel vacatures de kandidaten schaars zijn en latent werkzoekend, moet je dus nog steeds met sourcing of met uitgekiende job marketing campagnes kandidaten bereiken.

Brand jij je liever niet zelf aan Google for Jobs? Wij wel!

Bij BRANDMANNEN zijn we er klaar voor. Hulp nodig bij het inrichten van je job marketing campagnes en werken-bij-site voor Google for Jobs?

Lees ook deze artikelen

Online recruitment marketing uitgelegd door Niels Knoop en Rutger Groot

Wat is online recruitment marketing?

Wat is online recruitment marketing? En waarom je er niet meer omheen kunt Targeting, look-a-like audiences, click-through-rates, campagne optimalisaties en gedragsobservati ...

Shopping Basket