Wat is online recruitment marketing?
En waarom je er niet meer omheen kunt.
Leestijd 8 minuten | Auteur Jill | 10-01-2025
Targeting, look-a-like audiences, click-through-rates, campagne optimalisaties en gedragsobservatie… Het hoort allemaal bij online recruitment marketing. Begrippen die voor de gemiddelde recruitment marketeer niet vreemd zijn. Ben je geen marketeer, dan is het niet gek als je nu een hoop vraagtekens in je hoofd hebt. Wanneer je wel te maken hebt met werving & selectie en moeite hebt om vacatures te vervullen, kan het expertisegebied waarin deze begrippen een hoofdrol spelen, juist uitkomst bieden. Want online recruitment marketing is een kosten-efficiënte en effectieve manier om kandidaten aan te trekken. En zo je werving & selectie te versnellen en te verbeteren. Hoe dat precies werkt – inclusief uitleg van de terminologie – lees je hier.
Na het lezen van dit artikel weet je:
- Wat online recruitment marketing is
- Hoe je je recruitmentbudget slim inzet
- Hoe je de perfect hire vindt
Tijd om die vraagtekens om te zetten in inzichten!

Wat is online recruitment marketing?
Doelstellingen van online recruitment marketing
De specifieke doelen van recruitment marketing liggen daarom op:
- De juiste doelgroep(en) bereiken: zorgen dat jouw werkgeversmerk zichtbaar is en positief opvalt Dus: bewustwording plus een connectie maken.
- Traffic naar jouw werkenbij website of je campagnepagina: interesse uiten.
- Het invullen van een sollicitatieformulier of inschrijven voor een job alert: actie ondernemen.
- Het bekender maken van jouw bedrijf als werkgever binnen de doelgroep. Doordat je vaak aanwezig bent als werkgever op een plek waar je doelgroep komt. Daardoor plant je een zaadje van herkenning in hun hoofd en win je mogelijk zelfs wel een plekje in hun hart. Wat belangrijk is voor het moment dat ze wel na gaan denken over een nieuwe werkgever.
Begin vandaag nog met online recruitment marketing
Heb je nu geen open vacatures, dan is het alsnog slim om online recruitment marketing in te zetten. Door regelmatig zichtbaar te zijn voor je ideale doelgroep – bijvoorbeeld met je overkoepelende employer branding – vergroot je de kans dat jouw organisatie top-of-mind is op het moment dat iemand actief naar een nieuwe job zoekt. Dat kan dan weer leiden tot betere sollicitanten wanneer jouw vacatures wel open gaan, en een kortere time tot hire. Een toekomstgerichte strategie dus.
Hoe weet een online recruitment marketeer dan wat mijn doelgroep aantrekkelijk vindt?
Good question! Een online campagne begint bij ons in ieder geval met een doelgroepanalyse. Daarbij onderzoeken we met verschillende databronnen wie er in de doelgroep valt, wat hun kenmerken en interesses zijn. Denk hierbij aan expertise gebieden en functietitels. Maar ook wat pullfactoren zijn om voor een nieuwe baan te gaan. Bijvoorbeeld een auto van de zaak, de mogelijkheid om thuis te werken en het belang van een goede sfeer op de werkvloer. Of juist de inhoud van het werk en hoever ze bereid zijn om naar werk te reizen. Ook kunnen we inzien welke online mediakanalen onderdeel zijn van dat natuurlijke habitat.
Die data halen we o.a. uit onze eigen historische campagne resultaten, uit een dashboard van The Intelligence Group en uit de verschillende (social) advertentieplatformen zelf. Met al deze informatie geven we advies over waar je het beste kunt adverteren voor welk budget. En we weten wat voor een soort visuals en tekst (content) goed kunnen werken op elk specifieke kanaal.
Observatie van gedrag om je ideale kandidaat online te vinden
De verschillende platformen delen niet alleen hun data zodat we een analyse kunnen maken. We gaven het al eerder aan, ze stellen ons ook in staat om de advertenties daadwerkelijk te kunnen targeten: het bepalen wie die advertentie te zien krijgt. HOe werkt dat targeten op o.a. social media dan precies? We leggen het je uit, waarbij we niet helemaal om de technische termen heen kunnen.
Zet je recruitmentbudget slimmer in met online recruitment marketing
Succesvolle recruitment marketing campagnes: monitoren, meten en verbeteren
The best of both worlds: Digital Out of Home
Samenwerken om the perfect hire te behalen
Meer weten? Liesbeth helpt je graag verder!
