Wat is Employer Branding?
En waarom je er vandaag nog mee moet beginnen.
Leestijd 9 minuten | Auteur Jill | 10-01-2025
Employer branding is hot. Niet zo gek wanneer je bijna dagelijks hoort over de ‘krapte op de arbeidsmarkt’, ‘the great resignation’ en ‘war on talent’. Maar, wat is employer branding eigenlijk? Wij nemen je mee in de definitie van employer branding en vertellen waarom het belangrijk is. Daarnaast leggen we uit aan welke voorwaarden goede employer branding strategie moet voldoen en hoe je meet of het succesvol is.

Employer branding is een onderdeel van arbeidsmarktcommunicatie, net zoals relatiemanagement met je (potentiële) medewerker en de werving en binding van talent. Employer branding draagt bij aan het behalen van de doelstellingen van je arbeidsmarktcommunicatie en helpt bij het beïnvloeden van:De betekenis van employer branding
Doelen van (online) employer branding
Waarom is employer branding belangrijk?
Waar moet goede employer branding aan voldoen?

Authenticiteit, geloofwaardigheid en relevantie
Niet alleen het eerlijke, unieke verhaal vanuit de organisatie is van belang. Ook de behoeftes van je ideale werknemer, de doelgroep, moet onderzocht worden. Wat maakt jouw organisatie relevant voor hen? Waar zijn zij naar op zoek en bied jij dat ook aan? Wat maakt jouw organisatie geschikt om bij te dragen aan hun leven, aan hun purpose?
Gebruik de juiste taal
Risico’s van onjuiste employer branding
Zo bouw je aan je strategisch employer brand
Employee Value Proposition
- Hoe is het om te werken bij deze organisatie
- Hoe wordt de beloning (primair en secundair) ervaren
- Op welke manier wordt er voor medewerkers gezorgd
- Wat zijn gedeelde normen en waarden en hoe gedraagt men zich op het werk
- Hoe ziet de werkomgeving eruit, welke voorwaarden zitten daar aan vast
- Hoe identificeert iedereen zich met elkaar en de organisatie
Tips om je employer brand in tekst en beeld brengen
Werkenbij website
Betaalde (sociale) media
- Positief sentiment: de houding en mening van kandidaten die op sollicitatiegesprek komen. Hebben ze vooral een positief beeld van je gekregen? Ook online kan je dit meten door te zien hoeveel mensen je content een like geven, delen of een positieve (of negatieve) reactie achterlaten.
- Groei van het aantal geschikte kandidaten op een soortgelijke vacature: je trekt meer of beter passende mensen aan.
- Clicks vanuit je media campagne naar je werkenbij-site of specifieke vacature: je hebt de aandacht getrokken, ze willen meer weten.
- Groei van de tijd die bezoekers doorbrengen op je werkenbij-website: ze willen je verhaal horen.
Employer branding is als een liefdesrelatie
Meer weten? Lotte helpt je graag verder!
