Recruitment zomerperiode: slimme recruiters skippen de zomerpauze
Waarom je juist je vacatures moet promoten tijdens de vakantie
Leestijd 4 minuten | Auteur Feiko | 10-06-2025
“Dat pakken we na de vakanties weer op, als iedereen er weer is.” Klinkt deze uitspraak je bekend in de oren? Grote kans van wel, want het is een jaarlijks terugkerende trend dat wervingsactiviteiten in de zomer een stuk lager liggen. Die zomerpauze voelt misschien logisch, vakanties van kandidaten, recruiters en hiring managers zorgen ervoor dat gesprekken minder makkelijk ingepland kunnen worden. Ook evaluaties van kandidaten langer op zich laten wachten. Zonde, want juist in de recruitment zomerperiode liggen de kansen voor het oprapen. Slimme recruiters weten: wie nu zichtbaar is, is straks top-of-mind bij talent.
Terwijl heel recruitmentland die zomerpauze wel neemt, haal jij juist een groot voordeel door je activiteiten wel door te zetten tijdens de zomerperiode.

Waarom je recruitment in de zomerperiode doortrekken?
- De zomer is voor veel mensen een tijd van reflectie, ook over hun huidige baan. Dat zorgt ervoor dat elk jaar vanaf 1 augustus de actieve zoektochten naar vacatures weer vollop opgepakt worden.
- Kandidaten scrollen vanaf hun ligbedje op het strand gewoon door op social media en zien daar jouw werkgeversmerk of vacature voorbijkomen.
- Je bouwt doorlopend aan je naamsbekendheid en je talentpool.
- Je hebt minder last van concurrentie, waardoor jouw zomerse recruitmentcampagnes meer opvallen en goedkoper zijn.
Reflecteren is solliciteren?
Je herkent dit zelf vast ook: tijdens je vakantie kom je lekker (mentaal) tot rust. Of dat nu hikend naar een heuveltop is, of lekker lui op het strand. Even geen werk. Dat is precies het moment waarop er ruimte is in je hoofd om na te denken over je leven, je werk. Wat heb je bereikt de afgelopen tijd, ben je nog wel gelukkig? Wanneer de dagelijkse routine doorbroken wordt, is makkelijker om te dagdromen over een nieuwe baan. Daardoor zijn potentiële kandidaten makkelijker te verleiden om bij jou te solliciteren, of je te overwegen als werkgever. Stel je voor: je ideale kandidaat is ergens in Frankrijk tussen de baguettes en de vino’s gaan twijfelen over zijn/haar huidige functie. En dan komt jouw vacature ineens langs …
Best een gemiste kans als al je recruitment (marketing) in de zomer stillegt, toch?
Social media neemt nooit vakantie
Hoewel ‘offline tijd’ helemaal hip is, nemen weinig mensen de hele zomer vrij van social media. Sterker nog, we delen graag onze foto’s en video’s van die heerlijke zonnige dagen met onze Instagramvolgers. Of checken op TikTok wat de beste hotspots zijn op onze vakantiebestemming. Daarnaast is het een misvatting dat kandidaten tijdens hun vakantie helemaal niet aan werk of aan een nieuwe baan denken (zie het punt hiervoor), en dus niet openstaan voor werkgerelateerde content. Dan is het juist een goed idee om social media in te zetten om je vacatures te promoten en je werkgeversmerk zichtbaar te maken.
Laat je naamsbekendheid stralen als de zon
bij jouw (gewenste) talent community, werk je voortdurend aan je naamsbekendheid als werkgever. Hoe vaker kandidaten jouw organisatie voorbij zien komen, hoe groter de kans is dat je blijft plakken in hun hoofd. En dan niet op die zweterige zonnebrand manier, maar juist met een fijne associatie dat jij ze wellicht hun toekomstige droombaan kan bieden. Dat is essentieel, ook als ze nu niet direct solliciteren. Want als jij een plekje op hun ‘hier-wil-ik-ooit-wel-werken-shortlist’ hebt veroverd, dan ben je je concurrenten altijd een stapje voor.
Nog beter: roep mensen actief op om zich in te schrijven voor je talentpool. Want waar de zomer traditioneel een rustige periode is voor recruitment, is het najaar dat niet. Hoe lekker is het als jij voor alle functies die straks in de herfst open gaan, een volle talentpool kan benaderen?
Zomer recruitmentcampagne: zelfde budget, meer clicks
We vertelden het al aan het begin: zo lang heel recruitmentland het in de zomer rustig aan doet, kun jij juist een voordeel behalen door wel aan de slag te blijven. Dat voordeel is makkelijk uit te leggen: doordat er minder campagne gevoerd wordt, is er minder concurrentie in de biedingstrategie (om zichtbaar te zijn op bepaalde keywords) op de verschillende online kanalen.
Wij zijn in onze eigen data gedoken en kunnen inderdaad bevestigen dat dat is zo. Zowel in de zomer van 2024 als in juli en augustus 2023 schoot de Click-Through-Rate omhoog. En de Cost-Per-Click daalde juist in vergeleken met voorgaande maanden. Meer clicks, voor hetzelfde budget. Dat klinkt net zo lekker als een vers geschept Italiaanse gelato, toch?

Maak je geen zorgen, jij hoeft niet te werken op je vakantie
Waarschijnlijk ben je zelf ook lekker even vrij deze zomer, maar dat hoeft je wervingsactiviteiten niet stil te leggen. Tijdens jouw vakantie kan er gewoon campagne gevoerd worden. Hier zijn een paar tactieken die ervoor zorgen dat jouw werk doorgaat, terwijl jij even ontspant:
- Zet de sluitingsdatum van je vacature op het einde van de zomerperiode; dan stromen de sollicitanten binnen terwijl jij lekker op vakantie bent.
- Wees duidelijk in de communicatie richting kandidaten, bijvoorbeeld in automatisch gegenereerde e-mails na solliciteren. Laat weten dat wegens de vakantieperiode de sollicitatieprocedure mogelijk iets meer uitgesmeerd wordt.
- Houd ook rekening met eventuele vakanties van kandidaten en geef aan dat je flexibel bent in het inplannen van gesprekken.
Duidelijkheid, flexibiliteit en eerlijkheid, dat kan iedereen alleen maar waarderen.
Dus, zet voor vertrek vooral je vacatures open, en activeer je recruitmentcampagne voor de zomerperiode. Laat je niet afremmen door het stigma van een stille zomer. Want terwijl anderen pas in september opstarten, ben jij al drie stappen verder.
Vertrek je binnenkort? Geen probleem. Wij staan de hele zomer paraat om jouw recruitmentcampagne sneller dan het zonlicht live te zetten.
Cheers, op een vruchtbare zomerperiode!