Groeien binnen recruitment

Adviseur Robin over kansen, vertrouwen en doorgroeien in recruitmentmarketing

Leestijd 4 minuten | Auteur Jill Witteman | 27-05-2025

Denk je dat je bij een kleinere organisatie geen grote groei kunt doormaken? Praat dan vooral eens met Robin. Na vijf jaar bij Brandmannen heeft ze drie verschillende rollen vervuld. Nu is ze adviseur, een functie die aangepast is zodat de rol perfect bij haar past. Hoe je dit soort kansen creëert én grijpt, en blijft groeien binnen recruitment – in een organisatie die met je meebeweegt? Dat vraagt om karakter, inzet en wederzijds vertrouwen.  

Geen kandidaten najagen, wel recruitmentcampagnes draaien

Vijf jaar geleden werkte Robin als recruiter bij YoungCapital, haar eerste ‘kantoorbaan’ na jaren in de horeca. Hier kreeg ze alle training om een echt recruitmentpro te worden. Helaas kwam ze er al snel achter dat harde targets en koude acquisitie niet bij haar pasten. Robin: “Wat ik leuk vond aan recruitment was dat ik echt mensen kon helpen groeien. Zeker omdat ik mezelf vaak herkende in de kandidaten, en ze daardoor goed kon begeleiden. Maar aan het einde van de dag moesten alle vacatures wel gevuld zijn. Dat betekende dat ik ook vaak kandidaten moest najagen om mijn target te halen. Niks voor mij.” 

Dus toen een vriendin een vacature voor campagnemanager bij Brandmannen doorstuurde, was haar interesse gewekt. Eén belletje met Jotham later had ze een gesprek, gevolgd door een aanbod en een nieuwe baan. “Wat ik tof vond aan de rol als campagnemanager? Je runt echt je eigen winkel: een eigen takenlijst, adviezen maken, campagnes live zetten. Je lost iets op en dan ben je klaar. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Dat werkte perfect voor mij, zeker omdat ik zo nog steeds kon groeien binnen recruitment.”

Twijfelen mag, doorgaan loont

Aan het begin ging niet alles van een leien dakje. “Ik begon midden in de eerste lockdown. Dat betekende amper onboarding, ik zag m’n collega’s niet in het echt. Het was alleen ik en m’n laptop, op m’n balkon, campagnes live zetten.

Toen heb ik wel getwijfeld of dit nou echt dé baan voor me was. Daarom heb ik vrij snel aangegeven dat ik ook openstond voor andere werkzaamheden.” Dat hoef je bij Brandmannen geen twee keer te zeggen. Dankzij haar gastvrije horeca-ervaring en achtergrond als recruiter was Robin op papier de perfecte adviseur. “In mijn eerste jaar heb ik ook wel wat werkzaamheden van de adviseurs geprobeerd. Maar vanuit het niets mogelijke klanten benaderen, en die targets …ik wist natuurlijk al dat ik daar niet warm van werd.” Gelukkig zette ze door als campagnemanager en vond daarin toch haar draai. “Die rol werd steeds adviserender, met meer klantcontact.” 

Na drie jaar was het tijd om een nieuwe campagne te managen: het moederschap. Bij terugkomst van haar verlof stond vervolgens een verrassing te wachten: een nieuwe rol als employer branding projectmanager.

Een nieuwe stap binnen recruitmentmarketing

“Ik zag het echt als een compliment dat ze mij vroegen om projectmanager te worden. Dat liet zien dat ze vertrouwen hadden in wat ik kan, dat er geluisterd werd toen ik aangaf open te staan voor iets nieuws. En dat terwijl ik net voor de eerste keer moeder was geworden.” Als projectmanager hield ze zich bezig met het organiseren van employer branding trajecten en het aansturen van de specialisten. Leerzaam, maar ook wennen. “Ik ging van alles zelf in handen hebben naar afhankelijk zijn van anderen. Dat was schakelen.”

Dat was ook een van de redenen waarom het na een jaar als projectmanager toch weer begon te knagen. Robin voelde dat een andere carrièrekans binnen recruitment wellicht beter paste. Ze overwoog zelfs even om Brandmannen te verlaten en besloot het gesprek aan te gaan met Jotham. “Dit is wat ik wil: klantcontact, zonder de harde targets. Ik wil ze helpen, adviseren, dingen voor ze fixen. Maar ik wil het wel zelf in de hand hebben. Zijn reactie was simpel: dan gaan we dat regelen.”

De perfecte match gevonden

Inmiddels werkt ze al meer dan een jaar als adviseur, een rol die ze deels zelf heeft vormgegeven. Nu is ze het aanspreekpunt voor een groep vaste klanten en springt als buddy bij wanneer andere adviseurs op vakantie zijn. Dankzij haar ervaring met campagne- en projectmanagement weet ze precies hoe de hazen lopen. “Ik kan nu echt van a tot en met z meedenken. En als er ineens een spoedcampagne is? Dan regel ik het zelf. Maar zonder koud bellen”, lacht Robin. 

Ze is dan ook nog altijd blij dat ze gebleven is. De vrijheid, de verantwoordelijkheid en het vertrouwen zijn dingen waarvan ze zich afvraagt of je dat ergens anders weer vindt.

“Bij Brandmannen kijken ze niet alleen naar je functie, maar naar wie je bent. En dat werkt twee kanten op. Ik voel me gehoord, gewaardeerd en serieus genomen. En dat maakt dat ik hier niet snel wegga.”

Werk dat niet als werk voelt

Na vijf jaar Brandmannen, moet de eerste dag dat ze met tegenzin gaat werken nog komen. “Het voelt als werken met vrienden. Of met broers en zussen, eigenlijk. We lachen veel, maar we doen ook serieus werk. Ik krijg hier overduidelijk de ruimte om mezelf te blijven ontwikkelen.”

Robin is het bewijs dat groei niet enkel omhoog gaat, of dat je alleen kansen krijgt bij een grote organisatie. Soms groeit een rol om jóu heen – als je maar laat zien wat je in huis hebt en wat je daarvoor wilt doen. 

 

Meer weten? Robin helpt je graag uit de brand!

Robin@brandmannen.nl
+31 (0)85 0817790

Related content

Scroll naar boven