De kracht van campagnemanagement
Vrijheid, gezelligheid en groei: werken bij Brandmannen volgens campagnemanager Aileen
Leestijd 4 minuten | Auteur Jill | 26-02-2025
In 2025 bestaat Brandmannen alweer tien jaar. Dat is tien jaar aan ontwikkeling, groei, uitdagingen én nieuwe collega’s. Voorcampagnemanager Aileen is het alweer even geleden dat ze ‘nieuw’ was. Zeven jaar geleden om precies te zijn. Wat is volgens haar de kracht van campagnemanagement? En wat is er in die jaren veranderd aan de rol van campagnemanager, het leukste aan werken bij Brandmannen en waarom zit ze nog steeds lekker op haar plek?

“Ik had niet verwacht dat ik hier nog steeds zou zitten”, lacht Aileen. Al die jaren geleden was ze geen vreemde voor Glenn. Ze werkten al eerder samen bij een recruitment marketingbureau. “Ik had eigenlijk besloten dat ik nooit meer voor een baas wilde werken, geen kantoorbaan meer wilde. Maar ik geloofde ook heel erg in Glenns visie: geen standaard baas-werknemerdynamiek, maar samen iets moois bouwen. Iedereen is gelijk.” Daarom was de keuze om toch parttime bij Brandmannen te starten snel gemaakt; een goede aanvulling op haar baan als barista.
Vanuit back-office naar krachtig campagnemanagement
Die koffiecarrière werd al vrij snel ingewisseld voor een fulltimefunctie als campagnemanager. In die rol hielp ze Jotham en Glenn om campagnes online te zetten op de verschillende vakmedia. “Het begon vrij eenvoudig: vacatures online zetten in vakmedia, wat administratieve taken en klaar.” Maar haar takenpakket groeide met Brandmannen mee. “Het is nu niet meer te vergelijken met hoe het begon. Eerst was ik een soort backoffice medewerker, maar nu ben ik echt eindverantwoordelijk voor campagnes. Ik heb contact met klanten, analyseer wat werkt en wat niet, en stuur campagnes bij waar nodig. Social media is hierin een essentieel onderdeel geworden. We adviseren over kanalen, maar denken ook mee over welke beelden en teksten het beste werken in jobmarketing.”
Daarmee is de rol van campagnemanager steeds afwisselender en interessanter geworden. Ook onze uitbreiding van de dienstverlening naar een full-service recruitment marketingbureau heeft daar invloed op gehad. Van employer branding tot strategie, als campagnemanager krijg je dat allemaal mee.
Vrijheid om jezelf te zijn
Niet alleen het inhoudelijke werk zorgt ervoor dat ze na zeven jaar nog steeds geen plannen heeft om te vertrekken. Ook de vrijheid in het werk speelt een hoofdrol. “Er zit hier niemand in mijn nek te hijgen. Ik pak op wat er binnenkomt en ben daar volledig verantwoordelijk voor. Daardoor voel ik me extra betrokken, ik wil echt het beste werk voor onze klanten leveren.” Daarnaast is het hybride werken ideaal. Zeker omdat er in de afgelopen jaren niet alleen campagnes gemanaged moesten worden, maar ook een gezin met twee dochters. “Soms moet ik om vier uur Georgie en Willow ophalen. Ik kan dan zelf bepalen hoe ik dat combineer met werk. Dan maak ik gewoon ‘s avonds de laatste dingen af, of begin ik de volgende ochtend eerder.”
Maar de echte Brandmannen troef –en daarmee de kracht van campagnemanager hier – is de sfeer. De gezelligheid op kantoor, het jezelf kunnen zijn, dat zijn belangrijke brandstof voor werkgeluk. “Ik lach hier zo veel. Uiteraard werken we serieus samen, maar we kletsen ook wat af. Verder weet iedereen hoe ik in elkaar zit, ik kan volledig mezelf zijn. Ook als ik een keer een off-day heb. Als ik dan terugdenk aan al onze Brandmannen uitjes, dan heb ik het altijd zo naar mijn zin. Het werk zelf is leuk, maar als ik dit in een stoffig kantoor zou doen, was ik allang weg geweest.”
Geen vaste structuren, werken op eigen initiatief
Dat Aileen nog steeds elke dag met plezier aan het werk gaat, betekent niet dat er niet ook uitdagende momenten zijn. Want werken bij een organisatie die draait op vrijheid en vertrouwen, betekent ook werken op een plek waar niet alles in structuren en processen is vastgelegd. “Je wordt hier echt niet aan de hand meegenomen. Kom zelf maar met plannen om te groeien en vooruitgang te boeken. Ik ben zelf niet de meest gestructureerde persoon, dat is soms wel even puzzelen over hoe ik mijn ideeën tot uiting ga brengen.” Die ideeën? Die gaan vooral over het optimaliseren van campagnemanagement, het delen van kennis en ervaring en het adviseren van klanten. “Ik geloof niet zo in hiërarchie of strakke rolverdelingen, maar ik weet wél dat ik veel kennis heb. En ik wil dat collega’s altijd bij mij terechtkunnen als ze ergens mee zitten.”
Lijkt zo’n functie als Campagnemanager jou ook wel wat? Of heb je interesse in een andere rol bij Brandmannen? Check dan snel onze vacatures.