5 must-haves voor recruitment marketing & employer branding in 2025
Leestijd 9 minuten | Auteur Jill | 09-01-2025
Leg jij op dit moment de laatste hand aan de recruitment- en employer branding agenda voor 2025? Of zoek je naar inspiratie om volgend jaar wat dingen anders te doen? Mooi, wij helpen je met liefde door te delen wat er in 2025 echt niet mag ontbreken in je recruitment marketing en employer branding plannen. Volgens onze experts Rutger (data & tech), Niels (paid advertising) en Malique (employer branding) zijn er namelijk vijf zaken waar je echt niet omheen kunt in 2025. En ja, Artificial Intelligence hoort daar uiteraard ook bij. Maar er zijn nog vier andere must-haves voor je recruitment marketing en employer branding komend jaar.
- Zet user-generated content in voor je recruitment marketing
- Meet verder dan alleen sollicitaties om de kwaliteit van de campagnes te optimaliseren
- Zorg voor brand safety in je recruitment marketing
- Start met het meten van de impact van je employer branding
- Gebruik AI in je employer branding, maar sla er niet in door

“Authenticiteit uitstralen, echte ervaringen delen, zonder script of filter. Het is niet gek dat dat geloofwaardig en betrouwbaar overkomt. We zien dus ook dat alle doelgroepen daar echt op aangaan.” – Niels Knoop, Senior advertising specialist
User-generated content is dus een perfecte aanvulling op je mediamix. Ga intern op zoek naar collega’s die het leuk vinden om iets te delen over hun rol, een project of juist een uitdaging. Misschien willen ze dat graag selfie-style doen, maar je kunt ook helpen door ze te filmen in een specifieke setting.
“Er zijn heel veel content sites die één ding doen: zo veel mogelijk geld verdienen door zo veel mogelijk advertenties te vertonen. Dat kunnen 18+ advertenties zijn, of van die irritante spelletjes. Daar wil je met je mooie werkgeversmerk niet mee geassocieerd worden” – Rutger Groot, Managing Director Brandmannen
Daarnaast kunnen tools zoals third-party ad verification helpen om niet alleen de zichtbaarheid (viewability) van advertenties te monitoren, maar ook de kwaliteit van het verkeer. Zo voorkom je dat er budget wordt verspild aan niet-menselijk verkeer (bots) of irrelevante klikken. Doe je zelf je recruitment marketing, ga dan eens goed na waar jouw advertenties te zien zijn. Werk je met een partner, vraag dan om opheldering en onderbouwing van de mediastrategie.
”Ze zeggen altijd: meten = weten. Ik durf hem nog scherper te maken. Je employer brand meten = je organisatiegeweten. Je wilt naast de harde cijfers (sollicitaties, scores) ook weten welk gevoel meespeelt en wat jullie goed doen en kunnen verbeteren. Dat gaat nog altijd over mensen. Hun input is je beginpunt voor verdere voeding voor o.a. content en AI-toepassingen” – Malique Steenbrink, Employer Branding Specialist
Ook al is het exact doormeten van je employer brand lastig, toch is het belangrijk om zo snel mogelijk een aantal parameters vast te stellen die je wilt gaan meten en ermee te starten. Als je deze resultaten – positief of negatief – voor een langere tijd volgt, krijg je 100% meer inzicht dan als je het helemaal niet meet.