Recruitment (marketing), arbeidsmarktcommunicatie en employer branding in 2021, 7 trends

December is van oudsher de tijd van terugblikken en vooruitkijken. De terugblik houden we dit jaar maar kort. In alle corona-ellende waren er echt wel wat lichtpuntjes, toch kijken we liever vooruit. Zonder glazen bol, maar met gezond verstand zien we bij Brandmannen namelijk 7 interessante recruitment (marketing), arbeidsmarktcommunicatie en employer branding trends in 2021.

1. Recruitment marketing wordt creatiever

De economische crisis die er aan zit te komen, zal het recruitment (marketing) budget geen goed doen. Tegelijkertijd blijft de wervingsdruk in sommige branches onverminderd hoog (zorg, onderwijs), net als de vraag naar specifieke, schaarse professionals (data, AI, IT). Dit vraagt om efficiënte manieren van werven, met een beperkt budget. Dat vraagt om creativiteit. Op naar guerilla-recruitmentmarketing?

2. Arbeidsmarktcommunicatie wordt allround social

Social media zijn bij uitstek geschikt om laagdrempelig in contact te komen met kandidaten. Ideaal als jouw focus op latent werkzoekenden ligt (schaarse professionals). Bij deze doelgroepen wil je immers zo min mogelijk drempels opwerpen om met jou in contact te komen. Gezien de creativiteit die wordt gevraagd in deze uitdagende tijd, verwachten we dat arbeidsmarktcommunicatie en recruitmentmarketing verder gaan kijken dan LinkedIn en meer en meer focussen op andere (social) media. Facebook, Instagram, Spotify, Snapchat, Youtube, TikTok en bijvoorbeeld solliciteren via Whatsapp, maar wellicht komen er wel nieuwe platformen.

3. Soft skills worden nog belangrijker

Als er een ding is wat de crisis ons geleerd heeft, dan is het dat soft-skills belangrijk zijn. Weerbaarheid, wendbaarheid, creativiteit en doorzettingsvermogen, zijn allemaal nodig om met tegenslagen en veranderingen om te kunnen gaan. Emotionele intelligentie is vereist om ook in een digitale wereld klanten te kunnen bedienen en samen te werken met collega’s. Ook in het nieuwe jaar zullen de ontwikkelingen een beroep doen op deze skills. En zal recruitment hier dus een grotere focus op moeten leggen.

4. Navelstaren loont de moeite

Meestal is het duurder om een nieuwe medewerker te werven, dan een bestaande medewerker bij te scholen. Daar komt bij dat corona en het op afstand werken loopbaanvragen versnelt. Verzachtende omstandigheden voor een baan die eigenlijk niet past, vallen immers voor een groot deel weg. Weten wie je in huis hebt, met welke drijfveren en ambities, én met welke gaps en de bijbehorende ontwikkeloplossingen biedt kansen. Waar veel bedrijven het intern uitzetten van een vacature nu nog als verplichting zien – met weinig vertrouwen in het resultaat – kan dit in 2021 wel eens een andere lading krijgen.

5. Employer Branding, nu echt een must

In tijden van crisis heb je meer nodig dan een shiny marketing campagne. Echte verhalen van echte werknemers die zich gesteund voelen door hun werkgever, die blijven hangen. Wie in crisis goed voor zijn mensen, het milieu en zijn klanten zorgt, doet dat tenslotte ook in betere tijden. Kernwaarden en cultuur zijn hierin een belangrijk aspect. Zo kunnen kandidaten snel zien of kun kernwaarden en drijfveren matchen met die van een organisatie.

6. Data, automatisering en AI blijven groeien

Het gebruik van data, automatisering en AI in recruitment en HR blijft groeien. Van geautomatiseerd e-mailverkeer tot people forecasts en van werving statistieken tot applicant tracking systems (ATS). Bij voorkeur worden systemen zoveel mogelijk aan elkaar gekoppeld, zodat verbanden goed te leggen zijn.

7. Diversiteit

Het is al jaren bekend dat bedrijven met een diverse populatie medewerkers het beter doen dan hun concurrenten. Het is echter ook al jaren bekend dat er discriminatie plaatsvindt op de arbeidsmarkt. Aangezwengeld door BLM was hier in 2020 echter eindelijk flink aandacht voor en lijken bedrijven zich te willen verbeteren, door bijvoorbeeld anoniem solliciteren mogelijk te maken. In 2021 zet deze trend zich hopelijk door.

Tot slot

Ja, dat is een beetje ‘wij van wc-eend, adviseren wc-eend’, maar we zijn er oprecht van overtuigd: aandacht voor recruitment marketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en het automatiseren en digitaliseren van HR- en wervingsprocessen verdient juist nu de aandacht. Als de markt later weer aantrekt, wil je immers niet achteraan staan, maar in de startblokken. In 2021 geven we dan ook maandelijks een aantal tips en mooie voorbeelden, waarmee jij je strategie kunt aanscherpen. Stay tuned en voor nu vast fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!

Lees ook deze artikelen

Online recruitment marketing uitgelegd door Niels Knoop en Rutger Groot

Wat is online recruitment marketing?

Wat is online recruitment marketing? En waarom je er niet meer omheen kunt Targeting, look-a-like audiences, click-through-rates, campagne optimalisaties en gedragsobservati ...

Shopping Basket