Recruitmentcampagne Teylingereind
In recordtijd de beoogde 50 medewerkers en als bijvangst 30 beveiligers aangetrokken
Jorine had al goede ervaringen met Brandmannen
Manouk Mens, recruiter bij Teylingereind: “Het was alle hens aan dek. Om te beginnen hebben we een intern werving & selectie team samengesteld. Met communicatieadviseur Anke Laterveer, HR manager Marileen van Vredenburch, junior HR adviseur Marlieke van Driel en mijzelf als recruiter. Daarnaast is recruiter Jorine Verhoeff vanuit Dienst Justitiële Inrichtingen 4 tot 5 maanden vrijgemaakt om ons te helpen. Jorine had al goede ervaringen met Brandmannen, dus mochten zij zich ook bij ons presenteren. Hun aanpak sprak ons enorm aan, maar ook qua kosten wonnen ze het van hun collega’s.”


Slimme oplossing
Op basis van persona’s hebben we de targetting ingericht. Zo sluiten we optimaal aan op de belevingswereld van de Operator. Met die kennis maakten we een specifieke landingspagina voor Operators met Workday erachter: werkenalsoperatorbijvopak.nl (wegens succes niet meer live).
Om de doelgroep te bereiken zetten we een job marketing campagne in met een mix van search, display, gerichte advertenties op Facebook en Instagram, specifieke uitingen op specialistische jobboards en banners op voor de doelgroep populaire websites. Vervolgens maakten we overzichtelijke vacatureteksten waarbij tekst en graphics elkaar afwisselen.
“Hun aanpak sprak ons enorm aan, maar ook qua kosten wonnen ze het van hun collega’s.”
Jorine Verhoeff vanuit Dienst Justitiële Inrichtingen
Zowel talent aantrekken als bouwen aan een sterk werkgeversmerk
Brandmannen is een recruitment marketingbureau dat gespecialiseerd is in job marketing en employer branding. Operations Director Rutger Groot: “Bij Brandmannen gaan we door het vuur voor onze klanten om het juiste talent aan te trekken en bouwen wij tegelijkertijd aan een sterk werkgeversmerk. Intensieve samenwerking met de opdrachtgever staat daarbij voorop. Bij de campagne voor Teylingereind onderhield Jotham Marco het contact met de klant en namen wij intern de uitvoering voor onze rekening. Daarbij gingen we niet over één nacht ijs. We hebben onder andere Teylingereind gevraagd persona’s op te stellen om een optimaal beeld te krijgen van de specifieke doelgroepen en verschillende doelgroepcampagnes uitgezet. Verder hebben we verschillende versies van uitingen gemaakt en laten A/B testen om te kijken wat het beste scoort.

De recruitment campagne is breed uitgezet om maximale zichtbaarheid te creëren
Om maximale zichtbaarheid te creëren is besloten de campagne breed uit te zetten via tal van relevante mediakanalen en daarna te optimaliseren voor conversie. Zo is niet alleen gekozen voor bekende socialmediakanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn. Maar ook voor Medische banenbank, Gezondheidszorgbanen, BPSW (De Beroepsvereniging van Professionals in Sociaal Werk), Sociaalweb, Nationale zorggids, Indeed en De Nederlandse Zorg Site. Daarnaast hebben we gebruikgemaakt van Google Search en aangevuld met een addressable display campagne.
Bij Brandmannen zit de data aanpak echt in de genen
Rutger: “Bij Brandmannen hebben we veel ervaring met data. Sterker nog: de data‐aanpak zit echt in onze genen. We kunnen precies zien welke kanalen iemand aanraakt tot zijn of haar sollicitatie. Bij de Teylingereindcampagne hebben we tevens door slim gebruik te maken van storytelling en A/B testen, de click‐ en interactieratio’s op de verschillende kanalen ver boven benchmark weten te verhogen. De uitingen leverden niet alleen veel kwalitatieve kliks op, maar ook veel reacties, likes en shares. Daarmee heeft de campagne een zekere mate van viraliteit bereikt, met alle gratis exposure van dien.”
Laagdrempelige landingspagina en versnelde sollicitatie procedure
Als je zoveel nieuwe krachten wilt aantrekken, moet je zorgen voor een zo groot mogelijke aantrekkingskracht. Manouk: “We hebben de campagne zelf daarom ook groot aangepakt. Brandmannen vroeg ons om minimaal vijf beelden per fase (See, Think, Do, Care) aan te leveren. In plaats daarvan hebben we bijna vijftig korte video’s en foto’s van pedagogisch medewerkers en groepsleiders gemaakt, die kort vertellen wat de baan inhoudt en zo aantrekkelijk maakt. Die hebben we ook doorgezet op social media. Daarnaast hebben we de sollicitatieprocedure versneld naar maximaal 3 weken en hebben we met Brandmannen een specifieke landingspagina ontwikkeld. Daarop kunnen kandidaten onder meer bellen met de recruiters en beeldbellen met een teamleider. Vervolgens kunnen geschikte kandidaten een dienst meedraaien. En als het van beide kanten bevalt kunnen ze meteen beginnen.” Rutger haakt daarop in: “Precies, een sollicitatie op een baan mag natuurlijk geen hindernisbaan worden. Daarom hebben we de sollicitatieprocedure zo laagdrempelig mogelijk gemaakt en teruggebracht naar zo min mogelijk stappen.”
Het aantal reacties is in één jaar gestegen van 172 naar 477
Manouk: “We hadden er een hard hoofd in, zeker in deze coronatijd. Maar onze verwachtingen zijn ruimschoots overtroffen. Wij hebben van april tot september de gewenste 50 medewerkers aangetrokken. Inmiddels zijn dat er alweer 55. Dat komt heel goed uit, want er vertrekken ook mensen in hun proeftijd, voor wie werken met onze doelgroep toch iets te pittig blijkt Daarnaast hebben we met de campagne ook 30 beveiligers geworven. Dat is een mooie bijvangst. Op onze werving in 2019 hebben we tot 1 september 172 reacties gekregen. Tot 1 september 2020 hebben we 477 reacties ontvangen. Dat zijn er bijna drie keer zoveel en het aantal loopt nog steeds op. Wij zijn heel blij met de samenwerking. Ze doen hun naam eer aan. Het zijn echt Employer Brandmannen.”