Doelgroepcampagne Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
149 sollicitanten binnen voor ambulanceverpleegkundige
Word ambulanceverpleegkundige! Dat is een oproep waarop niet heel veel mensen direct zullen reageren. Want verpleegkundige op een ambulance zijn, is niet voor iedereen weggelegd. Door een eerlijk beeld te schetsen van de functie en deze onder de aandacht te brengen bij de juiste mensen, wisten we toch bijna 150 mensen te overtuigen om te solliciteren.


Het inzicht
Bij elk beroep, maar zeker bij een essentieel beroep als dit, is het van belang om een eerlijk en compleet beeld te schetsen. Je redt levens, wat veel voldoening geeft. Maar je draagt ook een enorm hoge verantwoordelijkheid, moet om kunnen gaan met verschillende type mensen en je staat altijd ‘aan’ tijdens je dienst. Door duidelijk te zijn over beide kanten, kun je de juiste mensen aanspreken. Zo functioneert een campagne niet alleen als promotiemiddel, maar ook als een eerste selectieronde. Zo weet je dat de mensen die interesse tonen, ook echt kwalitatieve kandidaten zijn.
De oplossing
Door ons te verdiepen in de doelgroep, konden we precies achterhalen wat de behoeften zijn en wat hen tegenhoudt. Dit doelgroeponderzoek deden we aan de hand van onze eigen campagne data, inzichten vanuit The Intelligence Group en gesprekken met huidig ambulancepersoneel.
Op basis van die inzichten ontwikkelden we visueel campagnemateriaal. Een video, teasers en fotografie lieten op een inspirerende maar vooral eerlijke manier zien wat het beroep inhoudt. Uiteraard speelden echte ambulanceverpleegkundigen de hoofdrol in deze middelen.
Omdat de overweging om ambulanceverpleegkundige te worden niet over 1 nacht ijs gaat, besloten we samen met Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond om de online doelgroepcampagne 6 maanden te laten lopen.
De landingspagina van de campagne is helemaal ingericht op het verhaal van de ambulanceverpleegkundigen. De thuisbasis van alle content. Daar hoort ook een specifieke url bij: www.ambulanceverpleegkundige.nl. Deze was niet beschikbaar, maar het is ons toch gelukt deze van de originele eigenaar over te nemen.
De resultaten
In zes maanden campagne realiseerden we: