Doelgroepcampagne KLM Catering Services
187 nieuwe collega’s
De uitdaging
Sinds 2022, na de corona-dip, is de vraag naar chauffeurs en productiemedewerkers overal geëxplodeerd. De concurrentie op het gebied van soortgelijke vacatures is hoog. Daar komt bij dat als je op Schiphol wilt werken, je een VGB-screening (Verklaring Van geen Bezwaar) moet doorlopen.
Vanwege die enorme concurrentie ving KCS de vraag voornamelijk op met flexwerkers. Voor een duurzame oplossing waren ze op zoek naar mensen in vaste dienst. Aan ons de taak om samen met Happy Capital HRM (de recruitment partner van KCS) een Boeing 747 vol kandidaten aan te laten vliegen en de juiste mensen aan te nemen.


Het inzicht
Als je werkt op Schiphol, en zeker voor KCS, sta je elke dag in dienst van duizenden reizigers. Zonder KCS geen vlucht. Dat moeten de juiste kandidaten met eigen ogen zien, zodat ze een goed beeld krijgen van de functies en waarom het tof is om op Schiphol te werken. Ook waren er verschillende boodschappen die we aan de doelgroep wilden vertellen, maar niet in één keer op ze af wilden vuren. Gelaagdheid in de campagne en duidelijkheid op de plek waar kandidaten na de campagne zouden landen, was dus essentieel.
“Ik ben heel trots op deze aanpak en wat het heeft opgeleverd! Er ontstond een soort trots onder de medewerkers. Die waren meer dan bereid om ambassadeur te zijn.”
Margriet Kanik Interim Recruitment manager en eigenaar Happy Capital HRM
De oplossing
Om de beste resultaten te behalen hebben we de krachten gebundeld met Happy Capital HRM. Zij hebben het hele recruitmentproces bij KLM Catering Services ingericht en kenden de doelgroep goed.

Samen leverden we voor KCS:
- Hoogwaardige video’s – geproduceerd door Qatcher – die de doelgroep aanspreken en een goed beeld geven van het werk.
- www.kombijkcs.nl, waar Happy Capital CRM de (vacature)teksten voor schreef. Deze landingpage was dé plek waar kandidaten alle informatie rondom de functies en de arbeidsvoorwaarden konden vinden.
- Een laagdrempelig manier van solliciteren via een formulier. Inclusief knock-out vragen voor chauffeurs (die in het bezit van rijbewijs C moeten zijn). En voor productiemedewerkers de vraag wanneer ze te bereiken zijn, aangezien ze in hun huidige functie waarschijnlijk onregelmatige diensten draaien.
- De mediamix van de doelgroepcampagne, afgestemd op de dagelijks gebruikte kanalen door de doelgroep. Slimme gelaagdheid in de campagne bereikte geïnteresseerden herhaaldelijk met verschillende, opbouwende content. Zo verleidden we een potentiële kandidaat op een geleidelijke manier om uiteindelijk te solliciteren.
Maar echt aanname-succes komt niet alleen voort uit een goed ingerichte campagne. Bij deze doelgroep is snelle opvolging na een sollicitatie cruciaal. Dat deden de interimrecruiters van Happy Capital HRM perfect: sollicitanten werden binnen 24 uur bij KCS uitgenodigd voor een rondleiding om een goed beeld van de werkplek en de functie te krijgen.
“Ik heb mij in positieve zin verbaasd over de snelheid waarmee alles met BRANDMANNEN is opgetuigd en gaaf hoe er werd meegedacht.”
Margriet Kanik Interim Recruitment manager en eigenaar Happy Capital HRM
Het resultaat
Doelgroep: productiemedewerker
Doelgroep: chauffeurs