Corona en Recruitment - wel of niet investeren in Job Marketing en Employer Branding?

Deze corona lente zullen we in recruitmentland niet snel vergeten. Van Recruiters wordt opperste flexibiliteit gevraagd. Waar de ene organisatie de vacatures volledig intrekt en de onboarding uitstelt, is de andere organisatie druk aan het opschalen.

Lichtpuntjes

We selecteren vanuit de studeerkamer of vanaf de keukentafel waarbij video-solliciteren de nieuwe norm wordt. We zoomen en skypen wat af. De vrimibo doen we via de HouseParty-app. Terwijl de doemscenario’s je om de oren vliegen zijn Recruiters vooral een positief volkje. Bij Brandmannen zagen we dan ook een aantal lichtpuntjes die we graag met je delen.

Solidariteit onder de Recruiters

Ronduit inspirerend zijn alle creatieve initiatieven van onze Recruitment collega’s. Diverse gratis platforms zagen inmiddels het lente licht.


"Gratis platforms schieten als krokussen uit de grond."


Er zijn pijlsnel platforms uit de grond gestampt, waar vraag en aanbod voor zorgprofessionals en -vrijwilligers bij elkaar komen, sites waar horeca personeel kan reageren op land- en tuinbouw vacatures, en een site waar je gratis je noodvacatures kunt plaatsen. Solidariteit met anderen en de wil om te helpen, het popt overal op.

Veel vacatures

Lichtpuntjes zijn ook die beroepsgroepen waar de werving intensiever wordt. Natuurlijk in de zorg, bij overheden en bijvoorbeeld voor technische monteurs bij netbeheerders. Maar ook het vervullen van de vacatures in land- en tuinbouw gaat straks een ding worden.


"Je bent in beeld bij je doelgroep, in goede en in slechte tijden."


Want wie gaat de asperges steken als de buitenlandse arbeidskrachten niet geworven kunnen worden? Je ziet dat organisaties die te maken hebben met schaarse kandidaten, in bijvoorbeeld IT of Cybersecurity, doorwerven en blijven investeren in de contacten met de doelgroep. In die branches wordt nog volop ingezet op Job Marketing. Tegen lagere CPC, want de vraag neemt af.

‘Know Your Candidate’ (KYC)

Mocht jouw vacaturestroom een beetje opdrogen en je als recruiter dus tijd over hebben, dan is dit je kans om je kandidaat nog beter te leren kennen: Know Your Candidate. Door je campagnes nog eens te analyseren en gesprekken te voeren met medewerkers die dit werk al doen. En door de beste verhalen van die medewerkers te vinden.


"Dit is je kans om je kandidaat nog beter te leren kennen: ‘Know Your Candidate (KYC)."


Met die kennis kun je na de crisis kandidaten nog beter targetten in Job Marketing campagnes, sourcing en Employer Branding. Dit is ook jouw moment om kritisch te kijken naar je bestaande kandidaten pipelines en talentpools, om die klaar te zetten en te vullen voor als de vacatures weer aantrekken.


"Bouw juist nu aan talentpools."


Probeer in contact te blijven met kandidaten binnen jouw doelgroep. Hou ze op de hoogte van het hoe en waarom van vacaturestops en uitstel van onboarding. Dan sta je blijvend onderscheidend op het netvlies van je kandidaat.

Employer Branding

Door de crisis in 2008 zijn we bewust geworden van het effect op je organisatie als je werving, marketing en Employer Branding stop zet. Dan sta je achteraan in de rij als de crisis voorbij is.


"Anticyclisch denken is een must."


Probeer dan maar weer de juiste mensen te enthousiasmeren voor jouw organisatie. Anticyclisch denken is dus eigenlijk een must. Daarnaast, het aantal uitgezette vacatures loopt terug. Misschien maak je op dit moment dus een betere kans binnen jouw doelgroep.


"’Corona initiatieven’ zijn ook een vorm van (Employer) Branding."


Bouw juist nu met uitgebreide kennis van je doelgroep steevast door aan je unieke onderscheidende Employer Brand. Bovendien, alle gratis (Recruitment) ‘corona initiatieven’ zijn ook een vorm van (Employer) Branding. En kunnen je merk maken of breken. Je ziet ineens bierbrouwers ontsmettingsmiddelen produceren, chemische concerns ‘hand sanitizer’ maken, banken omvallende bedrijven steunen en Randstad uitzendbureau past het logo aan om het begrip ‘social distancing’ te laden.

Bezinning

Een crisis stemt tot nadenken. Er is ineens noodgedwongen ruimte voor reflectie en rust. Over wat nu echt belangrijk is. Het heruitvinden van jezelf. Bovendien, een nieuwe wereld vraagt om nieuwe vaardigheden en herijking van wat ‘normaal’ is op de werkvloer.


"De crisis biedt dus ook kansen."


Want, zelfs premiers blijken vanuit huis een land te kunnen besturen. Flexibiliteit, ‘learning agility’, veerkracht en creativiteit blijken de allerbelangrijkste skills. Deze crisis biedt dus ook kansen – als je denkt “hé, dit mis ik niet van mijn baan”, dan heb je nu de tijd en gelegenheid om je te oriënteren op de beste stap in je loopbaan.

De lente-lichtpuntjes van Brandmannen

Wij zien 6 kansen voor Job Marketing en Employer Branding:

  1. Laat je inspireren door de frisse initiatieven van recruitment collega’s die belangeloos worden opgestart. Dit heeft gelijk ook een positieve invloed op je Employer Branding. 😀
  2. KYC zodat je na de coronacrisis kandidaten nog beter kunt targetten in Job Marketing campagnes, met sourcing en Employer Branding.
  3. Bouw juist nu slimme kandidaten pipelines.
  4. Jouw Recruitment Marketing budget is meer waard – je hebt minder concurrentie en kandidaten hebben meer tijd om online te zijn.
  5. Kijk naar de toekomst en sorteer vast voor met je recruitment aanpak. Dit is je kans om je Employer Branding stevig in te zetten. Je steekt er nu sneller bovenuit. Bovendien, zorg dat je in beeld bij je doelgroep blijft, in goede en in slechte tijden!
  6. Net als consumenten stellen kandidaten in een crisis koopgedrag uit, oriënteren en bezinnen nu, en gaan weer los als de crisis voorbij is. Sta vooraan in de rij!

Ook een brandende Recruitment vraag?

En wil jij sparren over Recruitment Marketing in deze gekke tijd?

neem contact met ons op